pondělí 27. února 2017 10:33 Jazyk: ČeskyEnglish Podrobné vyhledávání

Home > Pro média > Tiskové zprávy

Tiskové zprávy

Kontrola pyrotechnika

(Praha, 20. ledna 2016) Česká obchodní inspekce v průběhu měsíce prosince 2016 na celém území ČR provedla množství kontrolních akcí, které byly opět zaměřené na dodržování zákona o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a zákona o ochraně spotřebitele. ČOI provedla celkem 234 kontrol s nabídkou pyrotechnických předmětů. Nedostatky byly zjištěny více než ve třetině z nich. „Z prosincových kontrol vyplynulo, že každý třetí prodejce nedodržuje právní předpisy, které se týkají nabídky, prodeje, skladování a zacházení s pyrotechnickými výrobky. Dále přetrvává četné porušování zákona o ochraně spotřebitele. Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku, která se bezprostředně týká bezpečnosti a zdraví spotřebitele, bude ČOI tyto kontroly důsledně provádět i v tomto roce,“ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Nepoctivost poskytovatelů pohřebních služeb roste

(Praha, 13. ledna 2017) Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje činnost pohřebních služeb na celém území ČR. Výsledky kontrol ukazují, že se situace v této citlivé oblasti podnikání příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2015 zaznamenali inspektoři ČOI při kontrolách v roce 2016 nárůst nedodržení zákonných povinností o 12 procent. Nejčastěji se jednalo o porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a poskytovaných služeb nebo nevydání písemného potvrzení o převzetí objednávky. „Pohřebnictví je specifickou oblastí služeb, která je spotřebiteli velice osobně vnímána. Vzhledem k tomu, že se situace oproti minulému roku zhoršila a v každé druhé provozovně byly zjištěny nedostatky, bude se ČOI problematice pohřebních služeb věnovat i v roce 2017,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

MPO - Ochránce spotřebitele

Ministerstvo průmyslu a obchodu a Česká obchodní inspekce se spojili proti nekalým obchodním praktikám i v oblasti lepší informovanosti české spotřebitelské veřejnosti. Výsledkem jejich aktivity je facebooková stránka Ochránce spotřebitele. Jejím maskotem se stala sova jako symbol moudrosti při nákupu. V současné době má 499 fanoušků, jejich počet stoupá a s ním i zájem o informace týkající se ochrany a práv spotřebitelů. „Ochranu spotřebitele považuji za jednu z nejvyšších priorit. Pro její zlepšení jsme udělali již řadu opatření, ale hodlám v nich pokračovat a spotřebitelům ještě více pomáhat. Rozhodl jsem se proto založit též tento profil jako pomocníka, rádce a informační platformu pro ty, kteří nakupují a s nakupováním mají své zkušenosti. Profil přitom nenahrazuje standardní postupy a formální právní kroky, které jsou platné v oblasti ochrany spotřebitelských práv,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Povinnosti pro prodej dřeva platí v EU pro všechny stejně

(Praha, 11. ledna 2017) Česká obchodní inspekce se mimo kontrol dodržování zákona o ochraně spotřebitele, zaměřuje i na kontroly dodržování nařízení, které prodávajícím fyzickým a právnickým osobám v ČR ukládá legislativa Evropské unie. Ta například zakazuje uvádění nezákonně vytěženého dřeva a výrobků z tohoto dřeva na trh EU a stanovuje v této oblasti hospodářským subjektům a obchodníkům další povinnosti. Prodej těchto produktů se stává v ČR stále více žádaným, jelikož někteří spotřebitelé pomalu přecházejí na zvýšený nákup palivového dřeva z důvodu ubývání možností samovýroby nebo samo těžby. Na dodržování předpisů při obchodování s dřevem a dřevařskými výrobky se zaměřili inspektoři ČOI a uskutečnili v průběhu třech měsíců 94 kontrol. Ve 32 případech shledali porušení právních předpisů.

Hasicí přístroj by měl hasit

(Praha, 10. ledna 2017) Hasicí přístroje jsou důležitým bezpečnostním protipožárním prostředkem. Na jejich rychlém a funkčním použití často závisí i záchrana lidského života. Na kontrolu jednoho z nejrozšířenějších typů hasicího přístroje v ČR se zaměřila kontrola České obchodní inspekce. Jednalo se o práškový hasicí přístroj, který je díky své univerzálnosti a nízkým pořizovacím nákladům nejvíce užívaný. Tento druh je využíván zejména v domácnostech, malých provozovnách, obchodech a garážích. V některých státech Evropské unie, jsou rovněž povinnou výbavou automobilů. Celkem bylo kontrolováno 14 typů výrobků u 18 hospodářských subjektů, kdy nedostatky byly zjištěny u 5 typů výrobků. Za porušení informační povinnosti uložili inspektoři kontrolovaným subjektům pokuty ve výši 3000 korun. U 1 typu výrobku nebyl splněn požadavek na hasicí schopnosti pro požáry, inspektoři na tento typ hasicího přístroje vydali zákaz distribuce v počtu 2795 kusů v hodnotě více než 370 000 korun.

Záruka platí i na zboží z bazaru

(Praha, 29. prosince 2016) Staré a použité věci mohou být pro některé spotřebitele zajímavým zbožím. Tento sortiment má často charakter starožitného nebo originálního zboží a bývá na trhu žádané. Česká obchodní inspekce se i ve 3. čtvrtletí 2016 zaměřila na dodržování právních předpisů v oblasti provozování bazarů a zastaváren a zjistila pochybení téměř v 60 procentech provedených kontrol. Nejčastěji prodejci neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva na reklamaci a nevyplňovali řádně doklady o zakoupení výrobků.

Dvě slevy, ani jedna neplatila

(Ústí nad Labem, 28. prosince 2016) Slevové akce často lákají spotřebitele na zvýhodněné ceny. Vždy, kdykoli se rozhodnete pro nákup ve slevě, tak si ověřte, zda avizovaná cena na letáku odpovídá ceně v regálu a následně účtované ceně u pokladny. Mimořádná kontrola inspektorů Ústeckého a Libereckého kraje ukázala, že cena nápojů na pokladní účtence neodpovídala ani slevě uváděné v regálu, ani zvýhodněné ceně při nákupu dvou nápojů.

První Vánoce se zavřenými obchody

(Praha, 27. prosinec 2016) Česká obchodní inspekce o Vánocích provedla celkem 349 kontrol obchodů v souvislosti s novým zákonem č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě. Porušení zákazu prodeje inspektoři tentokrát zjistili pouze v jediném případě (tj. 0,3 %), jednalo se o internetového prodejce, který zároveň obsluhoval zákazníky i ve své kamenné provozovně s plochou větší než 200 m2, kterou sám označuje jako „prodejnu“. S prodejcem Česká obchodní inspekce následně zahájí správní řízení, ve kterém se bude rozhodovat mimo jiné také o výši pokuty.