pondělí 27. února 2017 10:34 Jazyk: ČeskyEnglish Podrobné vyhledávání

Home > Pro spotřebitele > Často kladené otázky > Nevyžádané zásilky nyní i na dobírku

Často kladené otázky

Nevyžádané zásilky nyní i na dobírku

DOTAZ: Nedávno mi přišel balík na dobírku. Protože si dost často něco objednávám po internetu, šla jsem jej na poštu zaplatit a vyzvednout. Teprve když jsem balík doma otevřela, zjistila jsem, že jsou v něm nějaké ozdoby a tretky, které jsem si nikdy neobjednala. Co mám teď dělat? Jak vymáhat vrácení zaplacených peněz?

Nevyžádané zásilky nejsou v Česku žádnou novinkou. Dosud však měly většinou podobu zboží vhozeného do poštovní schránky (např. vitamíny, knihy a časopisy, kosmetika, ale v poslední době například i sběratelské mince). Zásilka se sice tváří jako reklama, ale po čase přijde na zaslané zboží faktura a složenka na zaplacení. Často přijde pak ještě další balíček se stejným zbožím a opět s fakturou. Jak s těmito nevyžádanými zásilkami naložit?

Rada je prostá – neposílat zpět, nereagovat a nic neplatit! Obsah je možné buď použít dle libosti nebo třeba rovnou vyhodit. Adresátovi se nemůže nic stát. Toto právo mu dává občanský zákoník, který v § 1838 (Neobjednané plnění) říká: "Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět." Když nezaplatíte za nevyžádané doručené zboží, budou to na vás některé zvlášť agresivní firmy zkoušet s různými formami zastrašování, budou vám zasílat upomínky, další složenky, dokonce i se započtením penále a někdy i vyhrožovat exekucí... I přes to všechno platí, že kdo si nic neobjednal a nic nepodepsal, nemusí nic platit. Budete-li obtěžováni dalšími nevyžádanými zásilkami nebo hrozbami, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI) či na živnostenský úřad místně příslušný podle adresy odesilatele nevyžádaných zásilek.

POZOR! Někdy se však  stává, že spotřebitel je osloven s nabídkou zboží po telefonu (případně e-mailem). Když na tento telefonát (e-mail) reaguje kladně a zboží si objedná, nejde už o nevyžádanou zásilku! V takovém případě musí spotřebitel zboží buď zaplatit, nebo má právo zboží do 14 dnů odesilateli vrátit bez udání důvodu. 

Podvody na dobírku

Podvodníci však poslední dobou stupňují své úsilí vylákat z vás peníze a používají stále rafinovanější metody. Zasílají lidem nevyžádané zboží na dobírku a spoléhají na to, že když vám pošlou nějakou bezcennou věc, vy jste zvědaví, co vám to přišlo, a tak zaplatíte nevelkou cenu dobírky a když zjistíte, že jde o nějaký brak, zanadáváte si a dál už nic neřešíte... Ti, kdo se nesmíří s tím, že byli napáleni, a pošlou balík zpět na adresu odesílatele, často po několika dnech obdrží balík nazpět z důvodu, že adresát je neznámý a adresa původce balíku je neplatná.

Česká obchodní inspekce v podobných případech (kdy vám pošta doručí neznámý balík na dobírku), doporučuje ověřit si nejprve odesilatele balíku - pokud se jedná o společnost, od níž si adresát nic neobjednal, dobírku rozhodně nepřevzít. Pokud už jste dobírku zaplatili a zásilku převzali, vyhledejte sídlo odesilatele v obchodním rejstříku (např. po internetu). Nevyžádanou zásilku spolu s písemným vyjádřením, že zboží vracíte a žádáte vrácení peněz, byste měli doporučeně (nejlépe s dodejkou) zaslat na adresu firmy uvedenou v obchodním rejstříku, a to co nejdříve (nejpozději do 14 dnů). Pokud by vám ji firma vrátila nebo pokud by vrácenou zásilku na poště nevyzvedla, vy ji už od pošty rozhodně znovu nepřebírejte. Když do 30 dnů nedostane své peníze zpět, měli byste se obrátit na soud v místě, kde má firma sídlo, a požádat o vydání platebního rozkazu. Taková žádost vás přijde na 4 % z žalované částky, minimálně 600 korun. Můžete také podat podnět ke kontrole na ČOI s podezřením na nekalé obchodní praktiky, případně se rovnou obrátit na příslušný živnostenský úřad podle místa sídla dotyčné firmy.

Co však počít, když v obchodním rejstříku odesilatelskou firmu vůbec nenajdete? V takovém případě by podání stížnosti na živnostenský úřad nebo na ČOI, ani žádost o vydání platebního rozkazu neměly smysl. V takovém případě zbývá k dohledání podvodníka, který z vás dobírkou vylákal peníze, jediný způsob: je nutné zjistit majitele bankovního účtu, na který pošta odeslala vámi zaplacenou částku dobírky. To však sami těžko zvládnete. V takové situaci je nutno se obrátit na policii, která má možnost úředně zjistit totožnost majitele účtu, který obdržel vaše peníze. Tady bude záležet na výši částky, kterou jste za dobírku zaplatili. Jedná-li se o částku do 5000 Kč, policie věc neposuzuje jako trestný čin podvodu a většinou ji pouze postoupí k vyřešení obecnímu úřadu jako přestupek. Vy, coby okradený, pak máte už jen malou naději dopracovat se náhrady škody. Zbývá vám jen možnost pokusit se nalézt další osoby napálené stejným podvodníkem a podat na policii hromadné trestní oznámení.   

< zpět na seznam článků