Co s nevhodným vánočním dárkem?

(Praha, 21. prosinec 2012) O Vánocích se snadno může stát, že dárce neodhadne správnou velikost svetru nebo košile, případně se sejdou dva stejné dárky. Co v takové situaci dělat? Pokud obchod, kde byl dárek zakoupen, nenabízí možnost výměny zboží do určitého data jako nadstandardní službu zákazníkům, máme smůlu. Je totiž jen na obchodníkovi, zda na výměnu výrobku bez vady přistoupí. Povinnost výměny výrobku z důvodu nesprávného výběru kupujícím žádný zákon prodávajícímu neukládá…

Jestliže prodejce zakoupené zboží odmítne přijmout zpět a nepřistoupí ani na možnost výměny za jiný výrobek, musí se s jeho postupem zákazník smířit. V takovém případě je zbytečné si na toto jednání stěžovat České obchodní inspekci, protože prodávající žádný zákon neporušil. Totéž platí, pokud požaduje pro výměnu předložení dokladu o koupi.

Nejedná-li se o smlouvy uzavírané na dálku, tj. například přes internet nebo zásilkové firmy, nemá prodejce zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit pouze z toho důvodu, že se zákazníkovi nehodí nebo nelíbí. Taková situace často nastává právě po Vánocích, kdy se sejdou dárky skutečně nevhodné nebo i dva stejné a je dobré pamatovat na ni již při nákupu. Řada prodejců jako nadstandardní službu svým zákazníkům nabízí možnost výměny nepoužitého a nepoškozeného zboží za jiné do určitého data, po předložení příslušného dokladu o koupi. V takovém případě se jedná o veřejný příslib, a ten je vymahatelný. V opačném případě by se mohlo jednat o klamavou obchodní praktiku.

Druhou možností, jak si zajistit následnou výměnu nevhodného dárku, je dohoda s prodávajícím při koupi a vyznačení příslibu výměny na dokladu o zaplacení. Pokud taková dohoda nebyla ujednána předem, lze předpokládat, že s následným požadavkem na výměnu nemusí zákazník uspět,  a to ani po předložení příslušného  dokladu o koupi.

Zdánlivě snadnější může být vrácení nevhodného dárku při koupi přes internet. Tam je však třeba dodržet 14denní lhůtu pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a ta může končit s ohledem na termín dodání právě ve sváteční dny. I řada e-shopů však již vychází spotřebitelům vstříc a termín pro odstoupení od smlouvy pro vrácení nepoškozeného a nepoužitého zboží prodlužuje až do prvních lednových dní.

Problém může nastat také v případě, že dárkem je poukaz k nákupu zboží či služeb, který z různých důvodů nemůže obdarovaný využít nebo vyčerpat v uvedeném termínu. Ani v těchto případech nestanoví zákon podnikateli povinnost vrátit cenu poukazu nebo vyplatit částku za nevyužité služby – pokud se na takovém postupu předem obě strany nedohodnou.


Celá zpráva zde:
2017 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena