b) V jakých případech nemohu od smlouvy odstoupit?

Zákon stanoví výjimky, kdy není možné od smlouvy do 14 dnů odstoupit, ani když se jedná o smlouvu uzavřenou po telefonu.

Nejde to, jestliže jste výslovně souhlasili s poskytnutím služby před uplynutím 14denní lhůty pro odstoupení od smlouvy a služba už byla kompletně využita. Podnikatel vás musí o tomto informovat.

Pokud si objednáte opraváře či údržbáře, aby vám přijel domů například opravit pračku či posíct zahradu, není možné od této služby odstoupit. Nabídne-li vám ale v průběhu návštěvy ještě novou kolekci parfémů, případný nákup parfému si budete moci do 14 dnů rozmyslet.

Odstoupit od smlouvy nelze, ani když si sjednáte na konkrétní termín ubytování, dopravu, stravování nebo službu související s využitím volného času (aquapark, lístky na koncert, do divadla či kina). Výjimka z práva na odstoupení se vztahuje i na zájezd objednaný po telefonu.

Další výjimku představují sociální služby, zdravotní péče, péče o děti nebo podpora osob, které se nacházejí v nouzové situaci.

Rovněž není možné odstoupit od smlouvy na výstavbu nebo zásadní přestavbu budovy.

Zákon dále neumožňuje odstoupení u letenky a jízdenky na vlak či autobus zakoupené po telefonu.

Preferujete nákup potravin a jiného zboží běžné spotřeby po telefonu s dovozem až domů či do kanceláře? Nebo si rádi objednáváte dovoz hotového jídla? Je třeba počítat s tím, že v těchto případech zákon rovněž neumožňuje odstoupit od smlouvy do 14 dnů.

Zrušit smlouvu do 14 dnů nelze u smluv týkajících se služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu, k nimž může dojít i během 14 denní lhůty a které nezávisí na vůli podnikatele.

Kde je to upraveno: § 1837, § 1840 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena