4. Jaká jsou moje práva v případě odepření nástupu na palubu?

Dopravci někdy prodají více letenek, než kolik je míst v letadle. Na základě svých zkušeností totiž vědí, že většinou ne všichni cestující skutečně na daný let nastoupí. Pokud se však dostaví vyšší počet cestujících, než je počet sedadel, pak dopravce nejprve hledá dobrovolníky, kteří by se přepravy daným spojem vzdali a kterým nabídne buď přesměrování, nebo vrácení peněz za letenku. Pokud se dobrovolníci nepřihlásí, určí dopravce ty cestující, které z přepravy vyloučí, a odepře jim tak nástup na palubu.

V případě odepření nástupu na palubu máte právo na finanční odškodnění, na přesměrování na náhradní dopravu nebo vrácení ceny letenky; případně na péči po dobu čekání na náhradní let.

Podmínkou je, že musíte mít platnou letenku s potvrzenou rezervací na let, na který Vám dopravcem nebyl umožněn nástup. Dále se musíte dostavit k odbavení ve lhůtách určených dopravcem. Pokud dopravce lhůty k odbavení neurčil, musíte se dostavit alespoň 45 minut před časem odletu. Musíte dodržet i ostatní podmínky přepravy. Dopravce k Vám nebude mít zpravidla žádné povinnosti, pokud budete oprávněně vyloučeni z přepravy. To se může stát například, pokud cestující nemá platné cestovní doklady, jeho zdravotní stav vylučuje bezpečné provedení letu, cestující se chová nevhodně apod.

Výše finančního odškodnění je shodná jako při zrušení letu (viz výše).

Péči v podobě přiměřeného občerstvení a případného ubytování musí dopravce poskytnout jen těm cestujícím, kteří si zvolí přesměrování.

Pokud se v případě překnihování přihlásíte jako dobrovolník, máte právo na odškodnění, na kterém se s dopravcem dohodnete.

Kde je to upraveno: čl. 4, 7, 8 a 9 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004

2017 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena