Zprostředkovatelé úvěrů i věřitelé spotřebitele stále klamou

(Praha 18. prosinec 2014) Nejen před Vánocemi se nejrůznější nebankovní subjekty snaží nalákat spotřebitele na nabídku zprostředkování nebo poskytnutí úvěru za tzv. výhodných podmínek k uzavření smlouvy, což se jim i díky nedostatečné finanční gramotnosti zájemců o získání úvěru daří. Spotřebitel ve finanční tísni často podepíše, vzhledem k neznalosti zákonů, úvěrovou smlouvu s velmi nevýhodnými podmínkami. Inspektoři ČOI při kontrolách ověřovali, zda spotřebitelé dostávají všechny povinné informace k tomu, aby se mohli rozhodnout odpovědně, u koho, za jakých podmínek a zda se vůbec zadluží. Ve vytipovaných smlouvách na spotřebitelský úvěr pak kontrolovali správnost uváděných údajů, a to včetně RPSN na spotřebitelský úvěr. Výsledky kontrol jsou alarmující – celkově zákony v kontrolní pravomoci ČOI nedodrželo 85 % kontrolovaných subjektů, zákon o spotřebitelském úvěru porušila více než polovina z nich. „Kontroly zaměřené na zprostředkovatele a poskytovatele spotřebitelského úvěru či na samotné úvěrové smlouvy jsou pro kontrolní pracovníky časově velmi náročné, takže kromě nových šetření pokračovali v kontrolách zahájených v předcházejících obdobích a souběžně prověřovali podněty spotřebitelů, kteří se v průběhu 3. čtvrtletí na ČOI obrátili s celkem 121 podáními, týkajícími se spotřebitelských úvěrů. Mezi nejzávažnější zjištění patří použití telefonního čísla s vyšší než běžnou cenou při nabídce zprostředkování spotřebitelského úvěru,“ upřesnil výsledky kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Celá tisková zpráva ke stažení (MS-Word 97):


Celá zpráva zde:

2014-12-18-uvery-spotrebitel.doc (, 66,00 KB)

2017 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena