Doporučení pro nákupy na internetu

Nákupy prostřednictvím internetu mohou být rychlé, pohodlné a cenově výhodné. Vedle řady výhod však prostředí internetu přináší spotřebitelům také rizika.

 

Vždy proto věnujte pozornost tomu, kde nakupujete a zda jste si jisti, že se jedná o důvěryhodný internetový obchod.

Obezřetnost na straně spotřebitele je zásadní a nenahraditelná. Před nákupem na internetu berte v úvahu i to, že internetový obchod lze zřídit téměř odkudkoliv na světě během několika okamžiků, často i zcela anonymně. Následující výčet doporučení obsahuje některé základní rady pro výběr důvěryhodného internetového obchodu.

 

Jedná se o známý internetový obchod?

Vždy je vhodné ověřit si zkušenosti ostatních uživatelů. Učinit tak můžete třeba i jen prostým zadáním názvu obchodu do internetového vyhledávače. Pravděpodobně naleznete nezávislé webové služby, které umožňují uživatelům jejich nákup ohodnotit. Pokud žádné uživatelské recenze nenaleznete, případně jsou-li negativní, je třeba zpozornět.

Česká obchodní inspekce publikuje seznam rizikových e-shopů ZDE. Obchodům uvedeným na seznamu doporučujeme se raději vyhnout.

Internetový obchod může mít i známku důvěry. Může se jednat např. o certifikát spotřebitelské nebo profesní asociace. V České republice je to např. certifikát Asociace pro elektronickou komerci. Pravost a platnost certifikátu si ověřte na internetových stránkách organizace, která jej vydala.

 

Jaká je historie obchodu na dané doméně?

Specializované internetové stránky umožňují ověřit si vybrané údaje o doménovém jménu internetového obchodu. Webové stránky registrované na doméně .cz lze ověřit na internetové stránce www.nic.cz/whois/, ostatní např. na adrese whois.domaintools.com. Berte nicméně v úvahu, že údaje o vlastníkovi domény v registru nemusí být pravdivé. Pokud zjistíte, že doména byla registrována teprve před krátkou dobou, měli byste zpozornět.

 

Kdo je provozovatelem internetového obchodu?

Na internetové stránce důvěryhodného obchodu by vždy měly být snadno dohledatelné informace o jeho provozovateli. V případě českých podnikatelů se bude jednat zejména o název společnosti nebo jméno podnikatele, IČO a adresu sídla nebo místa podnikání. Registraci českého podnikatelského subjektu si lze ověřit v obchodním rejstříku na adrese www.justice.cz nebo živnostenském rejstříku na adrese www.rzp.cz. V případě zahraničních internetových obchodů je vhodné si údaje o registraci podnikatele ověřit v obdobě obchodního rejstříku daného státu. Ne ve všech státech jsou však tyto údaje volně k dispozici. Informace o obchodních rejstřících členských států Evropské unie lze nalézt na adrese e-justice.europa.eu.

Pamatujte, že umístění internetové stránky na doméně .cz nebo stránky v českém jazyce automaticky neznamená, že se jedná o obchod provozovaný českým subjektem. Takové internetové stránky mohou být stejně dobře provozovány odkudkoliv ze zahraničí.

 

Zamyslete se nad tím, jak se obchodník prezentuje.

Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální? Důvěryhodný dojem rozhodně nebudí e-mailové adresy na bezplatných a anonymních serverech typu yahoo.com, hotmail.com, gmail.com, live.com, seznam.cz apod. Stejně tak, je-li web umístěn na bezplatném hostingovém serveru, není to znak profesionality.

 

Jsou ceny nápadně nízké?

Pokud jsou ceny v daném internetovém obchodě nápadně nižší než o konkurence, je třeba si položit otázku, proč tomu tak je. Může tomu tak být i proto, že se jedná o podvodný e-shop, který zboží nedodá, nebo je zboží padělkem.

 

Publikuje internetový obchod řádné obchodní podmínky?

Obchodní podmínky by měly být snadno dostupné. Ve vlastním zájmu se s nimi seznamte. Ověřte si, zda obchodník řádně informuje např. o právu na odstoupení od smlouvy nebo o odpovědnosti za vady zboží.

 

Požaduje internetový obchod platbu předem?

Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Jistě nedáte peníze na ulici neznámému člověku s příslibem, že Vám v budoucnu dodá věc. Na internetu tak však řada uživatelů činí. Platbu předem provádějte jen tehdy, pokud jste si jisti, že jednáte s důvěryhodným dodavatelem. Při platbě systémem Paypal či platební kartou existují nástroje, kterými se lze domoci vrácení peněz, pokud obchodník zboží nedodá. Nevyplatí se však na ně stoprocentně spoléhat. Především údaje o platební kartě je třeba chránit. Zvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union. U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.

 

Jaké jsou další znaky internetových podvodů?

Mezi obvyklé znaky podvodu patří např. špatná jazyková úprava nebo další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou (clo, pojištění, přibalení většího počtu kusů výrobku). Nereagujete na nevyžádanou poštu (spam). Z hlediska možného podvodu jsou výrazně rizikové stránky nabízející pornografii nebo nelegální obsah (např. nelegální stahování filmů a hudby). Při zacházení s platební kartou a přístupovými údaji k internetovému bankovnictví se důsledně řiďte bezpečnostními doporučeními své banky.

 

Může zasáhnout Česká obchodní inspekce?

Je třeba brát v úvahu, že internet poskytuje značnou míru anonymity a je svou povahou mezinárodní. Pokud je obchod provozován ze zahraničí nebo je jeho provozovatel neznámý, může být postih případných porušení české legislativy na ochranu spotřebitele obtížný nebo nemusí být možný vůbec.

 

Jak se mohu bránit v případě, že jsem již na podvodném e-shopu nakoupil?

Úloha prevence je zcela nezastupitelná. Vymahatelnost práva se v jednotlivých zemích velmi liší. Pokud nakoupíte u subjektu, jehož skutečnou totožnost nelze zjistit, nebo se nachází ve státě s nízkou vymahatelností práva, je šance na získání peněz zpět bohužel nízká.

Pokud byla platba provedena platební kartou, lze se obrátit na banku, která platební kartu vydala, s žádostí o provedení tzv. chargebacku transakce. Tato možnost existuje, pokud zboží nebo služba nebyly dodány vůbec, nebo výrazně neodpovídají popisu, např. se jedná o zjevný padělek. Chargeback může být proveden na základě pravidel karetních asociací. Spotřebitel nicméně na jeho provedení vůči své bance nemá právní nárok a záleží na vstřícnosti dané banky. Obdobné možnosti poskytuje např. i platební systém Paypal.

Jaká jsou rizika nákupů přes sociální sítě?

Instagram

Obchodník by měl mít na svém profilu zveřejněné informace o něm samotném (včetně kontaktu např. emailová adresa) a i o jeho internetovém obchodě, případně i s kým spolupracuje a koho na svém profilu propaguje. Zákazníka přesměruje na internetový obchod, pro nějž platí výše uvedená úskalí. Jako varování může zájemci pomoci přečtení příspěvků u nabízeného zboží/služby týkající se kvality, dodání atd. Zvýšené pozornosti je třeba zejména, když cena zboží/služby je velmi nízká. Dále je vhodné zaměřit se i na komentáře samotné a jejich autory, zda se jedná o skutečná hodnocení skutečných lidí, anebo o falešné profily.

Instagram má i tzv. „Štítek ověření“, který potvrzuje, že účet patří skutečné osobě nebo značce. Pomoci také může i jazyková podoba příspěvku-špatná čeština, případně angličtina, mohou být indikací strojově generovaných a tudíž podezřelých nabídek.

Facebook Marketplace

Profil prodejce poskytne spotřebiteli základní informace – na jeho profilu lze nalézt hodnocení (za kladné hodnocení se považuje 4 a více hvězdiček) a recenze ostatních kupujících, další inzeráty a jeho aktivitu na tržišti Marketplace. Také stáří profilu je vypovídající. Facebook/Meta označuje štítky spolehlivé prodejce, dopravce atd. Podezřelé mohou být velmi lákavé nabídky, kdy cena zboží/služby je výrazně nízká. Prodávající by také neměl se zájemcem komunikovat mimo prostředí dané sociální sítě. 

Stejně jako v případě sítě Instagram je vhodné zaměřit se i na komentáře uživatelů a ověřit jejich věrohodnost.

 

Co dělat, když místo objednaného zboží dorazí zboží úplně jiné?

S obchodníkem, který má ve svém e-shopu nebo profilu korektně uvedeny své kontaktní údaje, obchodní podmínky a reklamační postupy, je samozřejmě snazší takovou situaci řešit. V praxi České obchodní inspekce se však množí případy stížností na obchody a profily, vůči nimž je následný postup obtížný či vůbec nemožný – v řadě případů jde o neidentifikovatelné prodejce, kontaktní údaje vedou do třetích zemí apod. To je hlavní důvod, proč zvážit nákup, pokud internetový obchod či profil obsahuje výše popsané prvky, které mohou indikovat možné problémy při dodání zboží/služby. Vymahatelnost práva může být problematická v závislosti na tom, v jakém státě dotčený obchodník sídlí (viz výše).  

 

Na co si dát ještě pozor?

Obecně platí, že získané informace, obezřetnost a dostatečná připravenost jsou nejlepšími rádci, jak včas odhalit podvodné jednání na internetu. V poslední době se stále častěji objevují nové způsoby podvodů zneužívající tyto platformy, nebo nabídky:

  • bazary a aukční portály (nakupujte vždy od ověřených uživatelů s kladným hodnocením)
  • mystery boxy (lákají na možnost nalezení velmi drahých předmětů v boxu)
  • ztracené a nevyzvednuté balíčky (spotřebitel nikdy dopředu neví, za co zaplatí)
 
Kde najdu další informace?

Užitečné informace a rady naleznete např. na adrese www.bezpecnyinternet.cz.

 

Přejeme Vám bezpečné nakupování na internetu.

Česká obchodní inspekce
Oddělení poradensko informačních služeb

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena