1. Co je vlastně chytrá věc?

Dnes už téměř každý vlastní mobilní telefon a počítač. Mnozí z nás používají chytré hodinky s tréninkovým plánem jim šitým na míru. A někteří dokonce pomocí aplikace ovládají většinu spotřebičů ve své domácnosti. To vše a celá řada dalších věcí s přívlastkem „chytré“ či „smart“ řadíme pod kategorii „věci s digitálními vlastnostmi“ nebo také „zboží s digitálními prvky“. Bez těchto vlastností by šlo o drahé, ale téměř nevyužitelné předměty. Pod digitálními vlastnostmi si můžete představit jednak například operační systém, aplikace či jiný software (digitální obsah) nebo průběžné poskytování určitých dat například o dopravě v navigačním systému či poskytování individualizovaných tréninkových plánů (služba digitálního obsahu).

Digitálním obsahem, který je ve zboží obsažen nebo s ním propojen, mohou být jakákoli data, která jsou vytvořena a dodána v digitální podobě. Digitální obsah může být v okamžiku uzavření kupní smlouvy již předem nainstalován nebo se instaluje dodatečně. Digitální služby nebo také služby digitálního obsahu propojené se zbožím mohou zahrnovat služby, jež data v digitální podobě zpřístupňují nebo umožňují s nimi pracovat (vytvářet je, zpracovávat, uchovávat je a sdílet).

Tím, že jsou digitální obsah nebo služba digitálního obsahu ve zboží již při nákupu obsaženy nebo s ním propojeny, umožňují funkce zboží plně využívat. Jelikož by jejich nepřítomnost bránila použití zboží k účelu, k němuž má sloužit, prodávající odpovídá také za vady zboží, které souvisí s jeho digitálními vlastnostmi, i když sám není poskytovatelem digitálního obsahu či služeb digitálního obsahu.

Kde je to upraveno: § 2158 odst. 2, § 2389a odst. 1 a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena