1. Jaká mám práva při reklamaci?

Prodávající odpovídá za bezvadnost zboží v okamžiku převzetí. Zejména odpovídá za to, že zboží má předně dohodnuté vlastnosti a odpovídá popisu, ale také že má vlastnosti obvyklé u věcí tohoto druhu, které  lze rozumně očekávat, a to i na základě reklamy, je-li prohlášeními učiněnými v ní prodávající vázán. Prodávající odpovídá nejen za to, že věc bude vhodná pro ujednaný účel, ale i za to, že bude sloužit i účelu, k němuž se tato věc obvykle používá. Dále odpovídá za to, že věc bude dodána spolu s ujednaným příslušenstvím, pokyny k použití  návodem k montáži a instalaci a taktéž s příslušenstvím, pokyny a návodem, které lze rozumně očekávat. A v neposlední řadě, že bude odpovídat svojí jakostí i provedením vzorku či předloze poskytnutým prodávajícím před uzavřením smlouvy.  Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad zboží.

Vada se nejdříve odstraňuje, aby zboží bylo v souladu se smlouvou. Proto v prvé řadě máte právo na opravu nebo právo na dodání zcela nového zboží, mezi těmito způsoby nápravy si volíte. Možnost volby je omezena pouze tím, že by zvolený způsob nápravy nebyl možný, nebo by ve srovnání s druhým (možným) způsobem byl pro prodávajícího nepřiměřeně nákladný. Z těchto dvou důvodů může prodávající odmítnout vadu odstranit. Jinak ji musí odstranit v přiměřené době tak, aby vám tím nezpůsobil značné obtíže.

Pokud by prodávající porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny, aniž by se přistupovalo k odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.

Právo na odstoupení od smlouvy nebo právo na přiměřenou slevu přichází v úvahu teprve, není-li možné reklamaci vyřídit ani jedním z výše uvedených způsobů a prodávající to proto odmítl, nebo vadu neodstranil v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé, že ji za těchto podmínek neodstraní. Finanční nároky máte i u vady, která se projeví opakovaně, což podle dosavadních rozhodnutí českých soudů znamená poté, co byla alespoň dvakrát opravována.   

Limitem práva na odstoupení od smlouvy je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zpravidla půjde o drobné či estetické vady. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud prodávající neprokáže opak.  

Zbývá dodat, že dokud prodávající nesplní své povinnosti z vady zboží, například vaši reklamaci stále vyřizuje, nemáte povinnost doplatit dosud neuhrazenou kupní cenu nebo její část.

Prodávající vás musí o vašich právech z vad zboží řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2161 odst. 1 a 2, § 2169, § 2170, § 2171 a § 2173 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena