1. Je vůbec záruka na spotřební zboží?

Po přijetí občanského zákoníku z roku 2012 nebylo možné jednoznačně odpovědět, zda ano či ne. Názory se různily a soudy na tuto otázku nedaly jasnou odpověď. Občanský zákoník z roku 2012 pozměnil minimálně označení. Výrazy „záruka“ a „záruční doba“ se v něm užívaly jen v souvislosti s dobrovolně poskytnutou zárukou za jakost zboží. V případě prodeje zboží spotřebitelům se hovořilo o zákonné odpovědnosti prodávajícího za jakost při převzetí a právech spotřebitele z vadného plnění. Záruka za jakost nebo také obchodní záruka v podstatě znamená garanci toho, že věc si po určitou dobu zachová svoji použitelnost nebo obvyklé vlastnosti. A pokud ne, poskytovatel záruky se zavazuje k nápravě jdoucí nad rámec vašich zákonných práv. Záruku může poskytnout i osoba odlišná od prodávajícího, například výrobce. Je dobrovolná a záleží tedy na jejím poskytovateli, zda, za jakých podmínek a na jak dlouho ji poskytne. Navíc zákon považuje uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti přímo na prodávaném zboží (na jeho obalu) za záruku za jakost. Takže i bez vystavení záručního listu, můžete mít záruku.

O zákonné odpovědnosti za jakost při převzetí nebylo pochyb v prvních šesti měsících, kdy zákon pracoval s domněnkou vadnosti zboží při převzetí, pokud se vada projevila v  období prvních šesti měsíců. Stále však platilo, že i když se vada vyskytla v době 24 měsíců počítané od převzetí, mohli jste uplatnit reklamaci a prodávající ji musel vyřídit. Ani dříve prodávající neodpovídal za běžné opotřebení, poškození způsobené spotřebitelem, vady, o nichž spotřebitel věděl a souhlasil s nimi. Práva spotřebitelů v případě zjištěných a reklamovaných vad rovněž zůstala při starém. Jen namísto zažitého pojmu „záruční list“ jste se  mohli setkat s potvrzením o zákonných povinnostech z vadného plnění či vad zboží.

Od 6. ledna 2023, kdy nabyla účinnosti novela občanského zákoníku z roku 2012, už není pochyb o tom, že občanský zákoník z roku 2012 pojem „zákonná záruka“ nezná. To však neznamená konec zákonných povinností obchodníků za vady jimi prodaného zboží. Máte práva z vad, které má zboží v době převzetí a které se na zboží projeví do dvou let od jeho převzetí, a prodávající má povinnost reklamace přijímat a bezplatně a v 30denní lhůtě vyřizovat. Prodávající odpovídá za vadu, která musí existovat na zboží už při jeho převzetí. Pokud se například odlepí podrážka, jde o projev vady spočívající v nedostatečném lepení. Zákon navíc v prvním roce předpokládá, že zboží bylo od začátku vadné a prodávající musí při zamítnutí reklamace dokázat opak. Pokud se ta stejná vada projeví až v druhém roce, bude na vás podat důkaz o tom, že obuv byla vadná už z výroby.

Lze shrnout, že prodávající odpovídá za vady zboží, které na zboží byly už při převzetí a projevily se ve dvou letech od jeho převzetí spotřebitelem. Spotřebitel má právo na odstranění vady opravou nebo dodáním nového zboží bez vady, na přiměřenou slevu i na odstoupení od kupní smlouvy v závislosti na charakteru a četnosti vad.   

Prodávající vás o rozsahu svých zákonných povinností a vašich práv z vad zboží, podmínkách a způsobech uplatnění reklamace, jakož i kde ji uplatnit, musí informovat.

Kde je to upraveno: § 2113 a 2114, § 2161, § 2165, § 2169 a § 2171 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena