1. Na co pamatovat v průběhu objednávky?

Než se vůbec pro objednávku v konkrétním e-shopu rozhodnete, je důležité vyhledat si na internetu zkušenosti jiných zákazníků a pročíst si všeobecné obchodní podmínky. V průběhu objednávky s nimi dáváte souhlas a jsou pro vás závazné. Například se v nich dozvíte, zda se jedná o e-shop, který provozuje prodávající, či jde o on-line tržiště, které provozuje jiný podnikatel než prodávající. Z obchodních podmínek se můžete dozvědět nejen, kdo konkrétně je provozovatelem e-shopu a zda nemá sídlo mimo Českou republiku, byť jsou stránky v českém jazyce, ale i to, zda můžete od smlouvy odstoupit a vrátit zboží do 14 dnů či jakým způsobem případně reklamovat zboží.

Objednávkový formulář většinou obsahuje i další zaškrtávací políčka. Jejich zaškrtnutím můžete dát kupříkladu souhlas s tím, že vám bude e-kniha zpřístupněna hned po dokončení objednávky a ztratíte tak právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Zaškrtávací políčko je také často spojeno s udělením souhlasu o zasílání newsletteru.

Během objednávky vám musí být umožněno vracet se k jednotlivým krokům. Potvrzení závazné objednávky musí předcházet krok, kdy si můžete zkontrolovat zadané údaje.

Prodávající vás také musí informovat o tom, že vaše objednávka vás zavazuje k jejímu zaplacení. Pokud je objednávka činěna použitím tlačítka nebo podobného ovládacího prvku, měl by na něm být uveden text „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jiná odpovídající formulace.

Zpravidla dochází dokončením a doručením objednávky k uzavření smlouvy mezi vámi a podnikatelem. Někdy však podnikatel určí, že vaše objednávka je pouze nabídkou na uzavření smlouvy vůči podnikateli. Smlouva bývá pak uzavřena později, většinou v okamžiku, kdy vám podnikatel přijetí nabídky potvrdí. Jak je tomu ve vašem případě, zjistíte v obchodních podmínkách.

Kde je to upraveno: § 1732, § 1740 odst. 1, § 1826 odst. 2, § 1826a odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena