1. Za co podnikatel odpovídá?

Podnikatel odpovídá za to, že zpřístupněný digitální obsah či služba jsou po dobu trvání závazku bez vad. Musí vám je zpřístupnit v jejich nejnovější verzi dostupné v době uzavření smlouvy.

Zákon vyžaduje, aby podnikatel při projevu vady za trvání závazku prokázal, že digitální obsah je poskytován bez vad. Je ovšem možné, že vada digitálního obsahu či služby spočívá ve vašem nevhodném hardwaru, softwaru nebo síťovém připojení (digitální prostředí). Pokud podnikatel prokáže, že máte nevyhovující digitální prostředí, které vadu způsobilo, ačkoli vás na jeho potřebu před uzavřením smlouvy jasně a srozumitelně upozornil, pak již nemusí prokazovat bezvadné poskytování digitálního obsahu či služby. Očekává se od vás, že podnikateli poskytnete nezbytnou součinnost, aby mohl ověřit, zda vadu způsobilo vaše digitální prostředí. Toto ověření musí provést takovým způsobem, který vás bude rušit co nejméně (například odesíláním automaticky generovaných hlášení o chybách anebo o internetovém připojení). Pokud i přes upozornění na vaši povinnost součinnosti a důsledky s tím spojené ji odmítnete poskytnout, bude na vás prokázat, že je vadný digitální obsah či služba.

Podnikatel odpovídá zejména za to, že digitální obsah či služba mají předně dohodnuté vlastnosti a odpovídají popisu, ale také že mají vlastnosti obvyklé u digitálního obsahu či služby tohoto druhu, které lze rozumně očekávat i na základě reklamy. Podnikatel odpovídá za to, že digitální obsah či služba budou sloužit nejen ujednanému účelu, ale i účelu, k němuž se obvykle používají. Budou poskytnuty spolu s ujednaným příslušenstvím, návodem k instalaci a použití, a s uživatelskou podporou, a taktéž s příslušenstvím a návodem, které lze rozumně očekávat. V neposlední řadě budou odpovídat zkušební verzi či náhledu, který vám podnikatel poskytl před uzavřením smlouvy. Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad digitálního obsahu či služby.

Podnikatel je odpovědný i za nesprávné propojení digitálního obsahu či služby s vaším digitálním prostředím, které provedl podle smlouvy on sám nebo jiná osoba na jeho odpovědnost. Rovněž odpovídá za propojení, které jste provedli sami podle neúplného či nesprávného návodu, který vám podnikatel poskytl.

O vadu digitálního obsahu či služby, za kterou podnikatel odpovídá, jde i tehdy, pokud podnikatel digitální obsah či službu neaktualizuje, jak bylo dohodnuto, nebo jejich aktualizace je vadná či neúplná. Podnikatel je dále povinen vás předem upozornit na nezbytnou aktualizaci a nutnost jejího provedení včetně informace o důsledcích jejího neprovedení. Je třeba mít na paměti, že samotné provedení aktualizace je na vás. Když ji v přiměřené době neprovedete, nebudete moci úspěšně reklamovat vadu, jež bude důsledkem neprovedené aktualizace. Právo z této vady vám bude i přesto náležet, pokud se vám nedostalo upozornění na danou aktualizaci nebo důsledky spojené s jejím neprovedením. Rovněž vám nemůže jít k tíži, pokud jste postupovali při aktualizaci v souladu s pokyny v návodu, které nebyly úplné či správné.

Při nepřetržitém poskytování digitálního obsahu či služby po určitou dobu by za vadu měly být považovány krátkodobé výpadky, pokud nejsou zanedbatelné a vyskytují se opakovaně.

V případě jednorázového poskytnutí digitálního obsahu či služby se odpovědnost podnikatele vztahuje na vady, které měly v okamžiku jejich zpřístupnění a které se projevily do dvou let od tohoto okamžiku. Zákon konstruuje domněnku, že digitální obsah či služba byly zpřístupněny s vadou, pokud se vada projeví v průběhu jednoho roku od zpřístupnění. Tato doba se prodlužuje o dobu, kdy podnikatel bude vaši oprávněnou reklamaci vyřizovat. I u jednorázového digitálního obsahu či služby musí podnikatel zabezpečit nezbytné aktualizace, a to po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat zejména s ohledem na jejich druh a účel.

Nic z uvedeného neplatí pro digitální obsah či službu, které jsou obsaženy ve zboží s digitálními vlastnostmi (například operační systém v telefonu či notebooku) nebo s ním jinak propojeny (aplikace v telefonu k chytrým hodinkám). Za jejich vady odpovídá prodávající daného zboží.

Podnikatel vás musí informovat o rozsahu své odpovědnosti za vady včetně případů, kdy jeho odpovědnost není dána.

Kde je to upraveno: § 1811 odst. 2 písm. f), § 2389c, § 2389d, § 2389e, § 2389f, § 2389g odst. 4, §2389i, § 2389j, § 2389k a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena