2. Co je to záruka za jakost?

Záruka za jakost nebo také obchodní záruka v podstatě znamená garanci  toho, že věc si po určitou dobu zachová svoji použitelnost nebo obvyklé vlastnosti. A pokud ne, poskytovatel záruky se zavazuje k nápravě jdoucí nad rámec vašich zákonných práv z vad zboží. Záruku může poskytnout i osoba odlišná od prodávajícího, například výrobce. Je dobrovolná a záleží tedy na jejím poskytovateli, zda,  za jakých podmínek a na jak dlouho ji poskytne.

Můžete si ji s prodávajícím sjednat přímo v kupní smlouvě, nebo ji prodávající či jiný podnikatel, např. výrobce, poskytne svým prohlášením, například ve vystaveném záručním listě. Za poskytnutou záruku se považuje i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti zboží na jeho obalu či v reklamě.

Zaručí-li se poskytovatel záruky, že si zboží po určitou dobu při obvyklém používání uchová své funkce a výkonnost, platí, že máte ze záruky alespoň právo na opravu zboží nebo dodání nového. Stačí, i když záruční dobu nebo dobu použitelnosti uvede na jeho obalu.

Pokud je záruka za jakost poskytnuta, musí vám poskytovatel záruky vydat záruční list v textové podobě, a to nejpozději při převzetí zboží.

Kde je to upraveno: § 2113, § 2114 a § 2174a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena