2. Kdy mohu pro vady zboží odstoupit?

Právo na odstoupení od kupní smlouvy přichází v úvahu teprve tehdy, není-li možné vadu odstranit ani opravou věci, ani dodáním věci nové. Prodávající totiž může odmítnout vadu odstranit v případě, že oprava ani výměna nejsou možné, nebo by mu způsobily nepřiměřené náklady, případně je-li jeden ze způsobů nemožný (např. prodávající již nemá stejnou věc) a druhý obnáší pro prodávajícího nepřiměřené náklady. Pokud tedy prodávající odmítne zjednat nápravu, je vaším právem od kupní smlouvy odstoupit. Stejně tak, pokud prodávající neodstranil vadu v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé že ji za těchto podmínek neodstraní.

Dalším důvodem pro odstoupení je vada, která se projevila opakovaně, což podle dosavadních rozhodnutí českých soudů znamená poté, co byla před tím alespoň dvakrát opravována.   

Limitem práva na odstoupení je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zpravidla půjde o drobné či estetické vady. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud prodávající neprokáže opak. 

Pokud by prodávající porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny, aniž by se přistupovalo k  odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.  

Právo od smlouvy odstoupit vám založí i marné uplynutí lhůty 30 dnů, nebo jiné dohodnuté lhůty k vyřízení reklamace.

Vrácení kupní ceny zboží můžete žádat i tehdy, když vás prodávající v 30denní či dohodou prodloužené lhůtě nevyrozumí o tom, že reklamace je vyřízená. 

Ve všech uvedených případech si můžete na místo práva od kupní smlouvy odstoupit zvolit i právo na přiměřenou slevu a věc si ponechat. Tato varianta je ovšem vhodná jen tehdy, pokud lze vadnou věc i nadále používat za účelem, ke kterému jste ji koupili. Výše slevy se určí rozdílem mezi hodnotou vadného zboží a zbožím bez této vady. Prodávající vás musí o vašich právech z vad zboží řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2171 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník § 13, § 19 odst. 3 a 4 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena