2. Na co nezapomenout při uplatnění reklamace?

Reklamaci uplatněte u podnikatele, který vám digitální obsah či službu poskytuje, protože ten je vaším smluvním partnerem, který odpovídá za bezvadnost digitálního obsahu či služby od jejich zpřístupnění buď po dobu trvání smluvního závazku (u nepřetržitě poskytovaného) nebo po dobu dvou let (u jednorázového).

Od této situace je třeba odlišit případy, kdy digitální obsah či služba jsou obsaženy ve zboží s digitálními vlastnostmi (například operační systém v telefonu či notebooku) nebo s ním jinak propojeny (aplikace v telefonu k chytrým hodinkám). Jejich vady je nutné vytknout a reklamovat u prodávajícího daného zboží.

Podnikatel je povinen reklamaci přijmout a potvrdit její uplatnění. Především potvrzuje, kdy jste reklamaci uplatnili, jakou vadu vytýkáte a jaký způsob vyřízení reklamace žádáte.

Kontaktní údaj na vás je novou povinnou náležitostí, kterou musí podnikatel vyžadovat. Je totiž vaším právem být o vyřízení reklamace informován, proto neváhejte podnikateli za tímto účelem sdělit své telefonní číslo nebo e-mailovou adresu. Až poskytnutím informace o vyřízení reklamace podnikatel splní svoji zákonnou povinnost ji vyřídit.

V potvrzení nesmí chybět přesné označení poskytovaného digitálního obsahu či služby a popis vady, se kterou se potýkáte. Vaším úkolem není podnikateli sdělit, čím je vada způsobena. To musí zjistit on. Úplně stačí, popíšete-li, jak se vada při používání projevuje. A teď to nejdůležitější, na co nesmíte zapomenout. Reklamace není nic jiného než uplatnění práva z vady. Je tedy nutné si toto právo zvolit. Pokud by v potvrzení chyběly některé povinné údaje, bude to k tíži podnikatele, který vás měl v rámci své informační povinnosti na vše podstatné upozornit.

Pokud od vás podnikatel reklamaci nepřijme nebo nevydá potvrzení, porušuje tím zákon.

Podnikatel vás musí řádně informovat o tom, kde a jak můžete reklamaci uplatnit.

Kde je to upraveno: § 2389c odst. 1, § 2389f odst. 2, § 2389g odst. 4 a § 2389k odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13, § 19 odst. 1, 2 a 5 a § 24 odst. 7 písm. m), x) a y) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena