2. Platí u věcí s digitálními vlastnostmi jiná pravidla?

I v případě věcí s digitálními vlastnostmi jde o zboží. Až na pár zvláštních pravidel se tedy ustanovení o prodeji zboží spotřebiteli použijí i na poskytování digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu ve zboží obsažené či s ním propojené, i když je poskytuje jiná osoba. Výjimkou jsou případy, kdy z obsahu smlouvy nebo  z povahy věci je zjevné, že jsou poskytovány samostatně.

Pokud je vám poskytnut digitální obsah na věci, která slouží jen jako jeho nosič, neuzavíráte kupní smlouvu, ale smlouvu o poskytování digitálního obsahu, která má samostatnou úpravu.

Pokud podle smlouvy má být poskytován digitální obsah či služba digitálního obsahu soustavně po určité období, pak máte práva z vad, které se na nich objeví během dvou let od převzetí. Mají-li však být poskytovány déle než dva roky, pak můžete reklamovat po celé delší období. U vad, které se během těchto období projeví či vyskytnou, se má za to, že digitální obsah nebo služba digitálního obsahu jsou poskytovány vadně. A je na prodávajícím prokázat opak.

U věcí s digitálními vlastnostmi má prodávající specifickou povinnost, a to zabezpečit, abyste měli k dispozici aktualizace digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, které jste si ve smlouvě ujednali.

Vedle ujednaných aktualizací musí být současně zabezpečeno poskytování aktualizací nezbytných k tomu, aby si zboží uchovalo své počáteční vlastnosti. Prodávající tyto konkrétní aktualizace nemusí řešit za podmínky, že jste na základě jeho upozornění před uzavřením smlouvy věděli o tom, že nebudou poskytovány, a souhlasili jste s tím. Rovněž musí zajistit, že na dostupnost nezbytných aktualizací budete upozorněni po určitou dobu, která závisí na tom, zda jde o jednorázové či soustavné poskytování digitálního obsahu či služby digitálního obsahu. V případě ujednaného soustavného poskytování minimálně po dobu dvou let a u dohodnuté delší doby po celou tuto dobu. Jde-li o jednorázové poskytnutí, pak po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat.

Je třeba mít na paměti, že samotné provedení aktualizace je na vás.  Když ji v přiměřené době neprovedete, nebudete moci úspěšně reklamovat vadu, jež bude důsledkem neprovedené aktualizace. Právo z této vady vám bude náležet, pokud se Vám nedostalo upozornění na danou aktualizaci nebo důsledky spojené s jejím neprovedením. Rovněž vám nemůže jít k tíži, pokud jste postupovali při aktualizaci v souladu s pokyny v návodu, které nebyly úplné či správné. Prodávající totiž odpovídá i za vadu, která je důsledkem vámi provedené instalace, pokud jste se řídili chybným návodem od prodávajícího či poskytovatele digitálního obsahu či služby digitálního obsahu. Není se pak čemu divit, že je odpovědný i za ty vady způsobené nesprávnou instalací, ať už ji provedl sám nebo jiná osoba na jeho odpovědnost.

Kde je to upraveno: § 2158 odst. 2, § 2161a, § 2161b, § 2165 odst. 2 a 3 a § 2389a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena