3. Dostanu při nákupu automaticky záruční list?

Záleží na tom, zda máte na mysli skutečně záruční list nebo potvrzení prodávajícího o jeho zákonných povinnostech z vad zboží. Je totiž třeba od sebe tyto dva dokumenty rozlišovat.

Záruční list je pojem, který je dnes spojován s dobrovolně poskytnutou zárukou za jakost zboží. Hovoří se také o obchodní záruce, jelikož ji může poskytnout prodávající, ale i někdo jiný, například dovozce či výrobce, kdežto zákonnou odpovědnost za vady nese prodávající.

Pokud tedy prodávající nebo jiná osoba, nejčastěji výrobce, poskytují záruku za to, že si zboží po určitou dobu zachová své vlastnosti a výkonnost, musí vám nejpozději při převzetí zboží vydat záruční list. Postačí jeho textová podoba, například soubor zaslaný v příloze e-mailové zprávy. I když máte poskytnutou záruku od výrobce, pořád se můžete obracet s reklamacemi (uplatněním zákonných práv z vadného plnění) na prodávajícího. Zákonná práva z vad zboží jsou minimem každého kupujícího a případná záruka je pro něj něco navíc, něco, co jde nad rámec zákonného minima. Proto to musí poskytovatel záruky v záručním listě povinně uvést vedle svých identifikačních údajů, podmínek záruky a postupu k uplatnění práv ze záruky. Záruční list bude platný, i kdyby některý povinný údaj chyběl.     

V ostatních případech, kdy záruka není nikým poskytnuta, je prodávající povinen potvrzení o povinnostech z vad zboží na vaši žádost vystavit vždy, neboť tím potvrzuje svoji zákonem danou odpovědnost za vady. Pokud tedy požádáte o to, aby vám prodávající potvrdil, v jakém rozsahu a po jakou dobu trvají jeho povinnosti v případě vad zboží, musí tak učinit ve formě písemného potvrzení bez ohledu na použitý název tohoto dokumentu.

Potvrzení o zákonných povinnostech prodávajícího z vad zboží by mělo obsahovat minimálně jméno a příjmení v případě živnostníka, název, je-li prodávajícím obchodní společnost, sídlo a další identifikační údaje. Je-li to potřebné, může prodávající připojit i srozumitelné vysvětlení obsahu, rozsahu, podmínek a doby trvání své odpovědnosti, jakož i způsob, jakým můžete uplatnit reklamaci. Toto potvrzení není nutné při reklamaci předkládat. Ve většině případů jej plně zastoupí vystavený doklad o zakoupení, který rovněž obsahuje základní údaje o prodávajícím.

Kde je to upraveno: § 13, § 15 odst. 2, a § 24 odst. 7 písm. m) a p) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 2113 a § 2174a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

 

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena