3. Může mi prodávající účtovat poplatek za neoprávněnou reklamaci?

Rozhodně ne. Reklamace musí být pro spotřebitele bezplatné. Vzhledem k tomu, že jejich vyřizování patří mezi povinnosti prodávajícího, je to právě on, kdo nese náklady s tím spojené. I když reklamaci důvodně zamítne, nemůže po vás požadovat úhradu nákladů, které s reklamací měl, například náklady odborného posouzení. Paušální částky vyžadované prodávajícími při neoprávněných reklamacích sledují jediný účel, a to odradit vás od uplatnění reklamace. Ustanovení obchodních podmínek o poplatku za neoprávněnou reklamaci jsou zakázaná a nepřihlíží se k nim.     

Od poplatku za neoprávněnou reklamaci (typicky náklady diagnostiky) je nutné odlišit poplatek za uskladnění, který je prodávající oprávněn účtovat, pokud si opravené zboží i přes informaci o vyřízení reklamace nevyzvednete v přiměřené době. Není-li jeho výše ujednaná, může požadovat výši obvyklou. 

Kde je to upraveno: § 1814 odst. 1 písm. a), § 1815, § 2159 odst. 3, § 2170 odst. 2 a 3 a § 2174a odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13, § 19 odst. 3 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena