3. O čem mě musí podnikatel informovat?

Hned na začátku telefonického hovoru vám podnikatel musí sdělit základní údaje o sobě, především jméno a příjmení nebo název, a z jakého důvodu vás kontaktuje. Pokud podnikatel telefonuje v zastoupení jiné osoby, musí vám sdělit i její jméno a příjmení nebo její název. Naopak v případě, kdy se na podnikatele obracíte vy za účelem uzavření smlouvy, je jeho povinností vás předem upozornit na náklady na volání, pokud se liší od běžné sazby.

Během samotného hovoru je podnikatel povinen vás seznámit alespoň se základními vlastnostmi nabízeného zboží nebo služby, jejich cenou, náklady na dodání zboží, dále by vás měl informovat o podmínkách a způsobu uplatnění vašeho práva na odstoupení od smlouvy a o době trvání závazku včetně podmínek k jeho ukončení, má-li být smlouva uzavřena na dobu neurčitou nebo má-li být závazek automaticky prodlužován. Nabídku, kterou podnikatel učiní během hovoru, je povinen vám potvrdit v textové podobě např. zaslat e-mailem, poštou, ale i prostřednictvím SMS zprávy. To, co bylo v hovoru ze strany podnikatele přislíbeno, jej zavazuje, tedy se stává součástí smlouvy. Potvrzení, které vám podnikatel po hovoru zasílá, by nemělo obsahovat méně příznivé podmínky, než byly přislíbeny. Nabídka je pro vás závazná, až ji potvrdíte či s ní vyslovíte souhlas elektronicky nebo potvrzením (podpisem) nabídky na listině.

Nejpozději při obdržení zboží nebo před poskytnutím služby byste však měli mít od podnikatele v písemné nebo v jiné textové podobě kompletní informace o adrese sídla podnikání, adrese provozovny, kontaktní údaje (tel. číslo, e-mail …), o správném užívání zboží, udržování, jakož i o riziku jeho nesprávného užití a údržby, dále o způsobu platby a možnostech dodání. Nesmí chybět informace o postupu při uplatnění reklamace a s ní spojených práv, včetně lhůty, do kdy je možné reklamaci uplatnit. V neposlední řadě vás podnikatel musí informovat o právu na odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění a nákladech na vrácení zboží. Odstoupení vám může usnadnit povinně přiložený vzorový formulář. Rovněž musíte být informováni o existenci, podmínkách a způsobu mimosoudního řešení sporů, které mohou na základě uzavřené smlouvy vzniknout. Lze-li se se stížností obrátit na některý orgán dozoru, je povinen vás o tom také informovat.

Jestliže si objednáte déle trvající službu, například členství ve fitness centru, je nezbytná informace o délce trvání smlouvy a možnostech předčasného ukončení členství.

Zákon stanoví, že údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy, tvoří i obsah samotné smlouvy, ledaže se výslovně dohodnete jinak.

Kde je to upraveno: § 9, § 11, § 12, § 13, § 14, § 24 odst. 7 písm. f), j),  l) m), n) a § 24 odst. 17 písm. d), e), f), g) a l) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 1819, § 1820, § 1822, § 1824, §1824a, a § 1825 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena