3. Změna digitálního obsahu/služby

Do poslední skupiny aktualizací bychom měli zařadit aktualizace, které neslouží k zajištění bezvadnosti poskytnutého digitálního obsahu/služby, ale mají být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby. Takovéto aktualizace způsobují změny v digitálním obsahu/službě spočívající např. v přidání nových funkcí do aplikace, vylepšení stávajících funkcí nebo i z důvodu nutnosti přizpůsobení digitálního obsahu/služby novému technickému prostředí či zvýšenému počtu jeho uživatelů apod. Podnikatel může takové změny provádět, pouze pokud je máte dohodnuté v původní smlouvě a podnikatel je schopen změny spravedlivě odůvodnit. Změna musí být provedena zdarma a podnikatel vám ji musí včas oznámit.

Podnikatel nemůže předem omezit či vyloučit vaše práva související změnou digitálního obsahu či služby.  

Jak již bylo výše uvedeno, změna by měla být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby, nicméně se může stát, že tyto úpravy mohou mít nepříznivý dopad na využívání digitálního obsahu/služby či na přístup k nim. Pokud se jedná o změnu, která bude mít pro vás významný negativní dopad, musí vás podnikatel předem upozornit v textové podobě (např. emailem) o povaze změny, čase jejího provedení a poučit vás o vašem právu vypovědět závazek (ukončit smlouvu) nebo si digitální obsah/službu ponechat beze změn.

Vypovědět smlouvu můžete do 30 dnů ode dne, kdy jste byli o změně vyrozuměni nebo od okamžiku, kdy byl digitální obsah změněn, podle toho, co nastane později. Podnikatele pak můžete požádat, aby vám zdarma, v přiměřené době a v běžně používaném strojově čitelném formátu zpřístupnil obsah, který jste do softwaru nahráli, nebo jej v něm vytvořili, např. se může jednat o vytvořené fotografie, texty, které jste si do aplikace nahráli apod. Podnikatel vám však nemusí vyhovět, pokud by byl vámi vytvořený obsah bez jeho softwaru nepoužitelný (např. skin ve hře, který nelze použít v jiné hře) nebo pokud se obsah vztahuje výlučně k vaší činnosti při užívání digitálního obsahu/služby (např. anonymizovaná statistická data). Taktéž vám podnikatel nemusí vyhovět, pokud se vámi vytvořený obsah smísil s jinými daty a může být oddělen jen při vynaložení nepřiměřeného úsilí.

Pokud je podnikatel povinen vám vrátit peníze (např. část zaplacené ceny, která odpovídá době, po kterou digitální obsah/službu už z důvodu výpovědi nevyužijete), měl by tak učinit nejpozději do 14 dnů od výpovědi.  Pokud však vám podnikatel zachová možnost si digitální obsah/službu ponechat v původní podobě bez dodatečných nákladů a vad, právo vypovědět smlouvu mít nebudete. Původní nezměněná verze digitálního obsahu/služby však musí být aktualizována nezbytnými aktualizacemi (není-li dohodnuto jinak), musí být funkční, bez vad apod.

Dojde-li k ukončení smlouvy z důvodu negativní změny digitálního obsahu/služby, nesmíte již digitální obsah/službu dále používat ani jej poskytnout další osobě. Podnikatel vám může zabránit v dalším jeho užívání například tím, že vám digitální obsah či uživatelský účet znepřístupní.  Podnikatel vás taktéž může do 14 dnů od ukončení smlouvy požádat o vrácení hmotného nosiče, který vám byl spolu s digitálním obsahem odevzdán. V takovém případě jste povinni jej podnikateli odevzdat na jeho náklady a bez zbytečného odkladu.

Kde je to upraveno: § 2389n, § 2389o, § 2389p, § 2389q a § 2389s zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena