4. Práva z vad digitálního obsahu či služby?

Podnikatel odpovídá zejména za to, že digitální obsah či služba mají předně dohodnuté vlastnosti a odpovídají popisu, ale také že mají vlastnosti obvyklé u digitálního obsahu či služby tohoto druhu, které lze rozumně očekávat i na základě reklamy. Podnikatel odpovídá za to, že digitální obsah či služba budou sloužit nejen ujednanému účelu, ale i účelu, k němuž se obvykle používají. Budou poskytnuty spolu s ujednaným příslušenstvím, návodem k instalaci a použití, a s uživatelskou podporou, a taktéž s příslušenstvím a návodem, které lze rozumně očekávat. V neposlední řadě budou odpovídat zkušební verzi či náhledu, který vám podnikatel poskytl před uzavřením smlouvy. Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad digitálního obsahu či služby.

Právo z vady vám zakládá taková vada, která se u soustavně poskytovaného digitálního obsahu či služby projeví nebo vyskytne za trvání závazku, kdežto u jednorázově poskytnutého vada, která se na digitálním obsahu projeví v době dvou let od zpřístupnění. Vadu je třeba vytknout podnikateli a současně uplatnit právo z ní (reklamovat).

V zákoně se sice dočtete, že vadu máte vytknout bez zbytečného odkladu poté, kdy jste ji mohli při dostatečné péči zjistit, avšak zákon současně dodává, že vám právo z této opožděně nahlášené vady přesto náleží a soud by vám ho přiznal. 

Vada se nejdříve odstraňuje, aby digitální obsah či služba byly v souladu se smlouvou. Proto v prvé řadě máte právo na její odstranění, ledaže by to nebylo možné, nebo by to bylo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by digitální obsah či služba měly bez vady. Podnikatel musí vadu odstranit v přiměřené době tak, aby vám tím nezpůsobil značné obtíže.

Pokud by podnikatel porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit, aniž by se přistupovalo k odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.

Právo na odstoupení od smlouvy nebo právo na přiměřenou slevu přichází v úvahu teprve tehdy, když podnikatel vadu neodstranil v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé že ji za těchto podmínek neodstraní. Finanční nároky lze požadovat také, pokud se vada projeví i po jejím předchozím odstranění.

Přiměřenou slevu však z povahy věci žádat nemůžete, pokud jste digitální obsah či službu nehradili v penězích, ale poskytnutím vašich osobních údajů podnikateli pro jejich zpracování nad rámec nutný pro plnění jeho smluvních a zákonných povinností.

Limitem práva na odstoupení je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud podnikatel neprokáže opak. Toto pravidlo se však neuplatní a odstoupit můžete, i když je nesoulad se smlouvou nevýznamný, v případě, že odměna za digitální obsah či službu spočívala pouze v poskytnutí vašich osobních údajů podnikateli pro jejich zpracování nad rámec nutný pro plnění jeho smluvních a zákonných povinností.

Podnikatel vás musí o vašich právech z vad digitálního obsahu či služby řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2389c odst. 1, § 2389f odst. 2, § 2389g odst. 2, § 2389i, § 2389k, § 2389l, § 2389m a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena