8. Musím si zboží překontrolovat?

Není vaší povinností si zboží po nákupu hned překontrolovat. Lze to jen doporučit. Čím dříve odhalíte, že se zbožím není něco v pořádku, především po jeho doručení poštou či kurýrem, tím snadnější bude vaše následná komunikace s prodávajícím ohledně zajištění nápravy. Lze vytknout vadu, kterou má věc v okamžiku převzetí a která se na věci projeví v době 24 měsíců od převzetí. V zákoně se sice dočtete, že ji máte vytknout bez zbytečného odkladu poté, kdy jste měli možnost zboží prohlédnout a vadu zjistit, avšak zákon současně dodává, že vám právo z této opožděně nahlášené vady přesto náleží a soud by vám ho přiznal. 

Jinými slovy řečeno, pokud tedy zboží koupíte jako spotřebitel a vadu objevíte později, nezáleží na tom, zda jde o vadu skrytou či na první pohled patrnou, i tak máte právo ji reklamovat a žádat její odstranění. V prvním roce počítaném od okamžiku, kdy jste si zboží převzali, zákon totiž předpokládá, že zboží bylo vadné už od začátku. A je na prodávajícím, aby prokázal, že tomu tak nebylo, nestačí to jen tvrdit.

Prodávající vás nemůže omezit nebo zbavit práva reklamovat vadné zboží. Odepřením vašich zákonných práv by prodávající porušil zákon.

Kde je to upraveno: § 1814 odst. 1 písm. a), § 2161 odst. 5, § 2165 odst. 1 a 3 § 2174 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník § 7, § 13 a § 24 odst. 7 písm. d) a m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

 

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena