A. Co je digitální obsah, digitální služba a zboží s digitálními vlastnostmi

Digitální obsah jsou data, která jsou vytvořena a poskytována v digitální podobě např. video soubory, audio soubory, hudební soubory, počítačové programy, aplikace, digitální hry, e-knihy a ostatní elektronické publikace. Poskytovatel vám může digitální obsah zpřístupnit přes internet nebo prostřednictvím fyzického nosiče např. DVD, CD, paměťové karty apod.

Digitální služba (služba digitálního obsahu) je služba, která vám umožňuje vytvářet, zpracovávat nebo uchovávat data v digitální podobě nebo k nim mít přístup, nebo služba, která umožňuje sdílení dat v digitální podobě nahraných nebo vytvořených spotřebitelem či jinými uživateli této služby nebo jakoukoli jinou interakci s těmito daty např. sdílení videa a audio záznamů a jiných souborů, zpracování textu nebo her nabízených v prostředí cloud computingu a sociálních médií apod.

Zbožím s digitálními vlastnostmi jsou veškeré hmotné movité předměty, jež obsahují digitální obsah či digitální službu nebo jsou s digitálním obsahem či digitální službou propojeny, a to takovým způsobem, že by nepřítomnost digitálního obsahu či digitální služby bránila tomu, aby dané zboží plnilo své funkce.

Zboží s digitálními vlastnostmi může být např. chytrý telefon, chytrá pračka s vlastním systémem apod. Aby se jednalo o věc s digitálními vlastnostmi, není ani potřeba, aby zboží bylo doručeno s již předinstalovaným systémem. Stačí i veřejné prohlášení, že určitá věc má digitální vlastnosti, které od něj bude spotřebitel očekávat. Pokud by například bylo v reklamě uvedeno, že chytrá TV obsahuje určitou aplikaci, tato aplikace by měla být součástí kupní smlouvy. To platí bez ohledu na to, zda je digitální obsah nebo digitální služba předem nainstalován ve vlastním zboží, nebo zda je nutné je následně stáhnout do jiného zařízení, a jsou tedy se zbožím pouze propojené.

Chytrý telefon by mohl být například dodáván se standardizovanou předem nainstalovanou aplikací poskytnutou na základě kupní smlouvy, jako je například aplikace budíku nebo fotoaparátu. Pokud si však do chytrého telefonu nainstalujete další aplikaci či hru, kterou si zakoupíte od jiného poskytovatele např. Obchod Play, App Store apod., smlouvu o dodání digitálního obsahu uzavíráte s provozovatelem dané aplikace a je odlišná od smlouvy o prodeji samotného chytrého telefonu. Jiným příkladem by mohly být chytré hodinky. V tomto případě by hodinky samotné byly zbožím s digitálními prvky, které může plnit své funkce pouze s aplikací, která je poskytnuta na základě kupní smlouvy, avšak kterou si musí spotřebitel stáhnout do chytrého telefonu.

Na kupní smlouvu, jejímž předmětem je koupě zboží s digitálními vlastnostmi se však budou vztahovat stejná práva a povinnosti jako při koupi věci bez digitálních vlastností např. obuv, oblečení apod. Níže uvedená pravidla, která mohou být odlišná od klasické koupi věci, se tak vztahují pouze na smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby.

Kde je to upraveno: bod 21 preambule, čl. 2 odst. 1, odst. 2 a odst. 3 Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb; čl. 2 odst. 6 a odst. 7 Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/771 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o prodeji zboží, o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice 2009/22/ES a o zrušení směrnice 1999/44/ES; § 2389g odst. 4 a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena