B. O čem mě musí podnikatel informovat?

Vždy, když uzavíráte smlouvu v postavení spotřebitele, je podnikatel povinen vám sdělit informace o sobě (název, IČO, sídlo, telefonní číslo a adresu pro doručování elektronické pošty – má-li ji). 

Dále by měl sdělit údaje o hlavních vlastnostech digitálního obsahu/služby, jako jsou popis, množství (např. počet zpřístupněných hudebních souborů), kvalita (např. rozlišení obrazového souboru), jazyk, verze apod., včetně funkčnosti a technických ochranných opatření (zabezpečení) digitálního obsahu/služby. U digitálního obsahu/služby by měl také informovat, zda je schopný fungovat (kompatibilní) společně s technickým a programovým vybavením (hardware a software), které se obvykle s ním používá nebo schopnost digitálního obsahu/služby fungovat s jiným technickým a programovým vybavením, než u kterého se obvykle používá (interoperabilita) např. schopnost si vyměňovat informace s tímto jiným vybavením a tyto informace používat.

Je-li potřebný návod např. pro jednotlivé kroky nutné pro zpřístupnění digitálního obsahu/služby nebo návod jak provést aktualizace, měl by vám ho podnikatel poskytnout např. na CD, paměťové kartě nebo zaslat emailem apod. Pokud je pro bezvadné fungování digitálního obsahu nezbytné konkrétní technické nebo programové vybavení či síťové připojení pro přístup/užívání digitálního obsahu/služby, je povinen vás na ně jasně a srozumitelně upozornit.

Současně by vás měl podnikatel informovat o celkové ceně, způsobu platby, způsobu dodání včetně času dodání.

V neposlední řadě nesmí chybět informace o existenci práv z vadného plnění, postupu při uplatnění reklamace a s ní spojených práv, včetně lhůty, do kdy je možné reklamaci uplatnit.

Jestliže jste se s podnikatelem dohodli na soustavném poskytování digitálního obsahu/služby (např. poskytování cloudového úložiště po určitou dobu, kterou jste si zaplatili) je nezbytná informace o délce trvání smlouvy, případně jejím automatickém prodlužování a možnostech jejího předčasného ukončení.

Veškeré uvedené informace musí podnikatel poskytnout v českém jazyce. Zákon stanoví, že údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy tvoří i obsah samotné smlouvy. Dá se říct, že vše, co je uvedeno na internetových stránkách či v propagačních/informačních materiálech na prodejně podnikatele, je pro něho závazné. Pokud by se údaje na webu či v propagačních/informačních materiálech a v samotné smlouvě rozcházely, platí ten z údajů, který je pro vás příznivější.

Kde je to upraveno: § 9, § 11, § 12, § 13, § 24 odst. 7 písm. f), j), l), m) a § 24 odst. 17 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 1811, § 1812, § 2389d a § 2389e odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena