C. Co si v potvrzení či ve smlouvě ohlídat?

Pokud jste obdrželi potvrzení o zájezdu nebo jen smlouvu o zájezdu, neměly by tam chybět následující údaje. Často bývají součástí všeobecných obchodních podmínek, na které smlouva či potvrzení odkazují. Cestovní kancelář či cestovní agentura by vám zároveň veškeré hlavní informace, měla poskytnout již před uzavřením smlouvy, a to na formuláři, kde by měla být uvedena zejména informace o tom, zda se jedná o zájezd nebo spojené cestovní služby, informace o způsobu právní ochrany zákazníka a další podstatné informace týkající se práv a povinností stran podle způsobu uzavření smlouvy.

Vedle obecných údajů jako je označení vás a cestovní kanceláře, jinými slovy identifikační údaje obou stran, u pořadatele zájezdu či zprostředkovatele jeho prodeje včetně telefonního čísla a emailu, by potvrzení o zájezdu či smlouva měla obsahovat informace o dopravě jako například údaj o druhu, vlastnostech a kategorii dopravního prostředku (např. letecky 2 tř.), jakož i údaj o místech, datech a předpokládaných časech odjezdů a příjezdů včetně trvání a místa zastávek.

Dále informace o místě určení cesty nebo pobytu včetně trasy, délky pobytu, o počtu nocí, informace o ubytování jako například údaj o umístění, turistické kategorii, hlavních znacích (např. výhled na moře), o stravování (bylo-li dohodnuto). Dále by měly být uvedeny údaje o návštěvách, výletech a dalších službách zahrnutých v celkové ceně zájezdu.

Dalším důležitým údajem je celková cena zájezdu, která musí být uvedena včetně všech poplatků, daní a případných dalších nákladů. Pokud není možné celkovou cenu zájezdu před uzavřením smlouvy přesně vyčíslit, cestovní kancelář vás musí informovat o dalších možných nákladech, které by mohly vzniknout (např. místní pobytový poplatek). Pokud vám nebyla celková cena včetně poplatků a daní sdělena, nebo pokud vám nebyla předána informace o možných dalších nákladech, nemáte povinnost tyto hradit. Doporučujeme vám si v potvrzení či smlouvě ohlídat i způsob platby, dále údaj do kdy má být zaplacena záloha, pokud je sjednána, a případně i časový rozvrh pro zaplacení zbývající části ceny.

Pokud jste si ujednali zvláštní požadavky, rozhodně by v potvrzení či smlouvě neměly chybět ani tyto informace. 

Pro případ že s vaším zájezdem nebude vše v pořádku, vás cestovní kancelář musí informovat o tom, jakým způsobem a v jaké lhůtě můžete uplatnit reklamaci vad a jiná práva při nedodržení smlouvy ze strany cestovní kanceláře. Cestovní kancelář vás musí informovat, že vady zájezdu je nutné nahlásit bezodkladně po jejich výskytu, a současně vám musí poskytnout kontaktní údaje (jméno, adresu, telefonní číslo, email) místního zástupce pořadatele (delegáta), kontaktního místa nebo jiné služby, které vám umožní urychleně pořadatele kontaktovat a účinně s ním komunikovat, požádat o pomoc nebo vytknout vadu zájezdu.

A v neposlední řadě věnujte pozornost části týkající se storno poplatků, které budete povinni uhradit, pokud od smlouvy odstoupíte z jiných důvodu než pro porušení povinnosti ze strany cestovní kanceláře nebo pro mimořádné a nevyhnutelné okolnosti, například nepokoje v destinaci nebo živelné katastrofy. Tyto informace a řada dalších bývají uvedeny ve všeobecných obchodních podmínkách, na které smlouva či potvrzení odkazují, proto doporučujeme před uzavřením smlouvy jejich prostudování.

Dále byste měli věnovat pozornost ustanovení o tom, jestli je uskutečnění zájezdu podmíněno účastí určitého počtu zákazníků. Cestovní kancelář je v takovém případě povinna vás o tom výslovně informovat a zároveň uvést lhůtu, v níž vám musí nejpozději sdělit, zda je zájezd zrušen pro nedostatek účastníků. Nejkratší lhůty stanovuje přímo zákon. Cestovní kancelář vám musí oznámit zrušení zájezdu nejméně 20 dnů před zahájením zájezdu, pokud cesta trvá déle než 6 dní, nejméně 7 dnů před zahájením zájezdu, pokud cesta trvá 2 až 6 dní anebo nejméně 48 hodin před zahájením zájezdu, pokud cesta trvá méně než 2 dny.

Vzhledem k poměrně široké informační povinnosti, kterou zákon cestovním kancelářím ukládá, by měly být součástí potvrzení i údaje o vhodnosti zájezdu pro osoby s omezenou schopností pohybu, dále obecné údaje o pasových, vízových a zdravotních požadavcích státu určení a informace o pomoci v nesnázích, kterou cestovní kancelář poskytuje svým zákazníkům.

Spolu s potvrzením o zájezdu má cestovní kancelář povinnost vám vydat dokument, který dokládá její pojištění pro případ úpadku a současně i kontaktní údaje na subjekt, který by vám v případě úpadku poskytl ochranu.

Kde je to upraveno: § 2524, § 2525 § 2526, § 2527 a § 2528 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 9a zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena