C. Práva z vad zboží při vyřizování reklamace

1. Jaká mám práva při reklamaci?

Prodávající odpovídá za bezvadnost zboží v okamžiku převzetí. Zejména odpovídá za to, že zboží má předně dohodnuté vlastnosti a odpovídá popisu, ale také že má vlastnosti obvyklé u věcí tohoto druhu, které  lze rozumně očekávat, a to i na základě reklamy, je-li prohlášeními učiněnými v ní prodávající vázán. Prodávající odpovídá nejen za to, že věc bude vhodná pro ujednaný účel, ale i za to, že bude sloužit i účelu, k němuž se tato věc obvykle používá. Dále odpovídá za to, že věc bude dodána spolu s ujednaným příslušenstvím, pokyny k použití  návodem k montáži a instalaci a taktéž s příslušenstvím, pokyny a návodem, které lze rozumně očekávat. A v neposlední řadě, že bude odpovídat svojí jakostí i provedením vzorku či předloze poskytnutým prodávajícím před uzavřením smlouvy.  Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad zboží.

Vada se nejdříve odstraňuje, aby zboží bylo v souladu se smlouvou. Proto v prvé řadě máte právo na opravu nebo právo na dodání zcela nového zboží, mezi těmito způsoby nápravy si volíte. Možnost volby je omezena pouze tím, že by zvolený způsob nápravy nebyl možný, nebo by ve srovnání s druhým (možným) způsobem byl pro prodávajícího nepřiměřeně nákladný. Z těchto dvou důvodů může prodávající odmítnout vadu odstranit. Jinak ji musí odstranit v přiměřené době tak, aby vám tím nezpůsobil značné obtíže.

Pokud by prodávající porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny, aniž by se přistupovalo k odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.

Právo na odstoupení od smlouvy nebo právo na přiměřenou slevu přichází v úvahu teprve, není-li možné reklamaci vyřídit ani jedním z výše uvedených způsobů a prodávající to proto odmítl, nebo vadu neodstranil v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé, že ji za těchto podmínek neodstraní. Finanční nároky máte i u vady, která se projeví opakovaně, což podle dosavadních rozhodnutí českých soudů znamená poté, co byla alespoň dvakrát opravována.   

Limitem práva na odstoupení od smlouvy je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zpravidla půjde o drobné či estetické vady. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud prodávající neprokáže opak.  

Zbývá dodat, že dokud prodávající nesplní své povinnosti z vady zboží, například vaši reklamaci stále vyřizuje, nemáte povinnost doplatit dosud neuhrazenou kupní cenu nebo její část.

Prodávající vás musí o vašich právech z vad zboží řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2161 odst. 1 a 2, § 2169, § 2170, § 2171 a § 2173 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2. Kdy mohu pro vady zboží odstoupit?

Právo na odstoupení od kupní smlouvy přichází v úvahu teprve tehdy, není-li možné vadu odstranit ani opravou věci, ani dodáním věci nové. Prodávající totiž může odmítnout vadu odstranit v případě, že oprava ani výměna nejsou možné, nebo by mu způsobily nepřiměřené náklady, případně je-li jeden ze způsobů nemožný (např. prodávající již nemá stejnou věc) a druhý obnáší pro prodávajícího nepřiměřené náklady. Pokud tedy prodávající odmítne zjednat nápravu, je vaším právem od kupní smlouvy odstoupit. Stejně tak, pokud prodávající neodstranil vadu v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé že ji za těchto podmínek neodstraní.

Dalším důvodem pro odstoupení je vada, která se projevila opakovaně, což podle dosavadních rozhodnutí českých soudů znamená poté, co byla před tím alespoň dvakrát opravována.   

Limitem práva na odstoupení je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zpravidla půjde o drobné či estetické vady. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud prodávající neprokáže opak. 

Pokud by prodávající porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny, aniž by se přistupovalo k  odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.  

Právo od smlouvy odstoupit vám založí i marné uplynutí lhůty 30 dnů, nebo jiné dohodnuté lhůty k vyřízení reklamace.

Vrácení kupní ceny zboží můžete žádat i tehdy, když vás prodávající v 30denní či dohodou prodloužené lhůtě nevyrozumí o tom, že reklamace je vyřízená. 

Ve všech uvedených případech si můžete na místo práva od kupní smlouvy odstoupit zvolit i právo na přiměřenou slevu a věc si ponechat. Tato varianta je ovšem vhodná jen tehdy, pokud lze vadnou věc i nadále používat za účelem, ke kterému jste ji koupili. Výše slevy se určí rozdílem mezi hodnotou vadného zboží a zbožím bez této vady. Prodávající vás musí o vašich právech z vad zboží řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2171 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník § 13, § 19 odst. 3 a 4 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena