c) U výrobce?

Zásadně ne. S výrobcem zboží jste kupní smlouvu neuzavřeli. A pokud on sám vám neposkytl záruku na zboží, není povinen vaši reklamaci vůbec přijmout, natož vyřizovat. Někdy se výrobci snaží vyjít zákazníkům vstříc, aby si zachovali jejich přízeň. Obrátíte-li se proto přímo na výrobce zboží s vaší žádostí o nápravu, může jí vyhovět, ale nemusí, nejde totiž o klasickou reklamaci. Neplatí zde lhůta 30 dnů k jejímu vyřízení a případný dobrovolný postup výrobce nikterak prodávajícího nezavazuje.

Jiná by byla situace, kdyby vám záruku za jakost poskytl přímo výrobce. Pokud ji poskytuje, musí vám nejpozději při převzetí zboží vydat záruční list. Postačí jeho textová podoba, například soubor zaslaný v příloze e-mailové zprávy. I když máte poskytnutou záruku od výrobce, pořád se můžete obracet s reklamacemi (uplatněním zákonných práv z vadného plnění) na prodávajícího. Zákonná práva z vad zboží jsou minimem každého kupujícího a případná záruka je pro něj něco navíc. Proto to musí v záručním listě poskytovatel záruky povinně uvést vedle svých identifikačních údajů, podmínek záruky a postupu k uplatnění práv ze záruky. Záruční list bude platný, i kdyby některý povinný údaj chyběl.     

Než se vypravíte za výrobcem, seznamte se s podmínkami záruky a zjistěte si její výhody, ale i nevýhody.

Kde je to upraveno: § 2113 a § 2174a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena