D. Aktualizace digitálního obsahu či služby

Aktualizace digitálního obsahu/služby spočívají v udržování ujednaných vlastností digitálního obsahu/služby. Aktualizace odstraňují odhalené nedostatky, upravují digitální obsah/službu pro nové softwarové prostředí nebo vylepšují digitální obsah o nové funkcionality či vlastnosti („upgrade“). Rozlišujeme tak aktualizace, které jste si s podnikatelem dohodli, anebo aktualizace nezbytné pro to, aby digitální obsah/služba byl po celou dobu trvání závazku ze smlouvy, funkční. Tyto nezbytné aktualizace je vám podnikatel povinen poskytovat po celou dobu trvání smlouvy.

1. Ujednané aktualizace

Ujednané aktualizace jsou takové, které jste si před či při uzavření smlouvy s podnikatelem dohodli. V takovém případě má podnikatel povinnost tyto ujednané aktualizace poskytovat v určených dohodnutých intervalech. Pokud podnikatel svou povinnost aktualizovat digitální obsah či službu nesplní nebo je aktualizace vadná či neúplná, jedná se o vadu digitálního obsahu/služby a vy máte právo požadovat odstranění vady, slevu nebo odstoupit od smlouvy. Podrobnější informace k právům z vad digitálního obsahu a služeb se dozvíte v kapitole o odpovědnosti podnikatele za vady digitálního obsahu a služby.

Kde je to upraveno: § 2389d odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2. Nezbytné aktualizace

Podnikatel je povinen po celou dobu trvání závazku ze smlouvy zajistit aktualizace alespoň v tom rozsahu, aby byl digitální obsah bez vad po celou dobu, po kterou má být poskytován (nezbytné aktualizace). Tyto nezbytné aktualizace tedy zajistí, aby zpřístupněný digitální obsah/služba byl funkční, bezpečný a bez vad. U jednorázového zpřístupnění digitálního obsahu/služby se aktualizace musí poskytovat po dobu, po kterou ji můžeme rozumně očekávat nejen s ohledem na povahu a účel digitálního obsahu/služby, ale i na příslib či veřejné prohlášení o zvláštních vlastnostech digitálního obsahu/služby učiněné např. v reklamě. Často se tato doba rozumného očekávání bude rovnat době dvou let. Půjde-li však o bezpečnostní aktualizace, lze si představit i delší období.

Podnikatel je povinen vás předem upozornit na novou aktualizaci a nutnost jejího provedení včetně informace o důsledcích jejího neprovedení. Vaší povinností je pak aktualizaci provést v přiměřené době. V opačném případě nebudete mít práva z vad digitálního obsahu/služby. Pokud podnikatel svou povinnost aktualizovat digitální obsah či službu nesplní, aktualizace je vadná či neúplná nebo vás neupozorní na nutnost provést aktualizaci, jedná se o vadu digitálního obsahu/služby a vy máte právo požadovat odstranění vady, slevu nebo odstoupit od smlouvy. Podrobnější informace k právům z vad digitálního obsahu a služeb se dozvíte v kapitole o odpovědnosti podnikatele za vady digitálního obsahu a služby.

Pokud vás však podnikatel před uzavřením smlouvy zvlášť upozorní, že nezbytné aktualizace nebudou poskytovány a vy s tím před uzavřením smlouvy výslovně souhlasíte, nebude mít povinnost tyto nezbytné aktualizace zajistit.

Kde je to upraveno: § 2389d odst. 2 a odst. 3, § 2389f a § 2389s odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

3. Změna digitálního obsahu/služby

Do poslední skupiny aktualizací bychom měli zařadit aktualizace, které neslouží k zajištění bezvadnosti poskytnutého digitálního obsahu/služby, ale mají být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby. Takovéto aktualizace způsobují změny v digitálním obsahu/službě spočívající např. v přidání nových funkcí do aplikace, vylepšení stávajících funkcí nebo i z důvodu nutnosti přizpůsobení digitálního obsahu/služby novému technickému prostředí či zvýšenému počtu jeho uživatelů apod. Podnikatel může takové změny provádět, pouze pokud je máte dohodnuté v původní smlouvě a podnikatel je schopen změny spravedlivě odůvodnit. Změna musí být provedena zdarma a podnikatel vám ji musí včas oznámit.

Podnikatel nemůže předem omezit či vyloučit vaše práva související změnou digitálního obsahu či služby.  

Jak již bylo výše uvedeno, změna by měla být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby, nicméně se může stát, že tyto úpravy mohou mít nepříznivý dopad na využívání digitálního obsahu/služby či na přístup k nim. Pokud se jedná o změnu, která bude mít pro vás významný negativní dopad, musí vás podnikatel předem upozornit v textové podobě (např. emailem) o povaze změny, čase jejího provedení a poučit vás o vašem právu vypovědět závazek (ukončit smlouvu) nebo si digitální obsah/službu ponechat beze změn.

Vypovědět smlouvu můžete do 30 dnů ode dne, kdy jste byli o změně vyrozuměni nebo od okamžiku, kdy byl digitální obsah změněn, podle toho, co nastane později. Podnikatele pak můžete požádat, aby vám zdarma, v přiměřené době a v běžně používaném strojově čitelném formátu zpřístupnil obsah, který jste do softwaru nahráli, nebo jej v něm vytvořili, např. se může jednat o vytvořené fotografie, texty, které jste si do aplikace nahráli apod. Podnikatel vám však nemusí vyhovět, pokud by byl vámi vytvořený obsah bez jeho softwaru nepoužitelný (např. skin ve hře, který nelze použít v jiné hře) nebo pokud se obsah vztahuje výlučně k vaší činnosti při užívání digitálního obsahu/služby (např. anonymizovaná statistická data). Taktéž vám podnikatel nemusí vyhovět, pokud se vámi vytvořený obsah smísil s jinými daty a může být oddělen jen při vynaložení nepřiměřeného úsilí.

Pokud je podnikatel povinen vám vrátit peníze (např. část zaplacené ceny, která odpovídá době, po kterou digitální obsah/službu už z důvodu výpovědi nevyužijete), měl by tak učinit nejpozději do 14 dnů od výpovědi.  Pokud však vám podnikatel zachová možnost si digitální obsah/službu ponechat v původní podobě bez dodatečných nákladů a vad, právo vypovědět smlouvu mít nebudete. Původní nezměněná verze digitálního obsahu/služby však musí být aktualizována nezbytnými aktualizacemi (není-li dohodnuto jinak), musí být funkční, bez vad apod.

Dojde-li k ukončení smlouvy z důvodu negativní změny digitálního obsahu/služby, nesmíte již digitální obsah/službu dále používat ani jej poskytnout další osobě. Podnikatel vám může zabránit v dalším jeho užívání například tím, že vám digitální obsah či uživatelský účet znepřístupní.  Podnikatel vás taktéž může do 14 dnů od ukončení smlouvy požádat o vrácení hmotného nosiče, který vám byl spolu s digitálním obsahem odevzdán. V takovém případě jste povinni jej podnikateli odevzdat na jeho náklady a bez zbytečného odkladu.

Kde je to upraveno: § 2389n, § 2389o, § 2389p, § 2389q a § 2389s zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena