D. Možnost od smlouvy odstoupit

1. Lze od smlouvy odstoupit do 14 dnů?

Od smlouvy o zájezdu můžete odstoupit před jeho zahájením vždy. Pokud se však rozhodnete odstoupit z jiného důvodu, než je porušení smlouvy ze strany cestovní kanceláře nebo mimořádné okolnosti v destinaci zájezdu, pravděpodobně budete povinni uhradit cestovní kanceláři odstupné známé jako storno poplatky. A to i v případě, že si zájezd objednáte přes internet či po telefonu a rozmyslíte si to do 14 dnů od objednávky. Zákon totiž neumožňuje spotřebitelům od smlouvy o zájezdu odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoli sankce.

Pokud jsou storno poplatky ve smlouvě sjednány, jejich výše musí být přiměřená. Zohledňuje se zejména doba mezi odstoupením od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu, dále pak náklady, které za vás již cestovní kancelář nevynaloží a příjmy ze služeb, které vám cestovní kancelář neposkytne a může pro ně najít náhradní využití.

Je také možné postoupit smlouvu a zařídit si za vás náhradníka. Informace o tomto právu, případné lhůty pro uplatnění tohoto práva a další informace, by měly být taktéž součástí potvrzení či smlouvy.

Právo na odstoupení od smlouvy před zahájením zájezdu bez povinnosti platby storno poplatků vám náleží v případě, kdy v cílové destinaci nebo jejím bezprostředním okolí nastanou nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, například nepokoje či živelné katastrofy, které by významným způsobem ovlivnily pobyt nebo cestu do místa určení.

V tomto případě nejen že nebudete muset platit storno poplatky, ale máte i právo na navrácení veškerých finančních prostředků, které jste již uhradili. Nenáleží vám ale právo na náhradu škody.

Kde je to upraveno: § 1840 písm. l), § 2533, § 2535 a § 2536 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2. A je možné odstoupit od smlouvy pro její změnu ze strany CK?

Obecně platí, že každý, kdo uzavře smlouvu, je povinen ji dodržet, rovněž tak cestovní kancelář. Zákon nicméně umožňuje cestovní kanceláři provést nepodstatné změny smlouvy, avšak pouze v případě, že toto právo bylo ve smlouvě již předem vyhrazeno. Dále platí, že i o nepodstatné změně musíte být písemně jasně a srozumitelně informováni.

Jinak tomu bude, pokud jde o změnu některých z hlavních náležitostí zájezdu, tj. např. místo a délku pobytu včetně termínů, ujednaných dopravních prostředků a jejich vlastností a kategorií, míst a dat příjezdů a odjezdů, umístění ubytování a jeho hlavních znaků a turistické kategorie, ujednaného stravování, výletů nebo jiných služeb zahrnutých v celkové ceně zájezdu.

Pokud je cestovní kancelář nucena změnit některou z výše uvedených náležitostí, je povinna se u vás informovat, zda s danou změnou souhlasíte. A zároveň je povinna vás informovat o dopadu navrhovaných změn na cenu zájezdu, jestliže by v důsledku změny došlo ke změně ceny zájezdu. Pokud by důsledkem navrhovaných změn došlo ke snížení jakosti zájezdu nebo ke snížení nákladů, které cestovní kancelář v souvislosti se zájezdem má, máte nárok na přiměřenou slevu. Zejména se jedná o situace, kdy vám cestovní kancelář nabídne ubytování v jiném hotelu, než v tom, který jste si objednali či vám nabídne změnu dne odletu či příletu.

Dalším častým řešením je nabídka náhradního zájezdu. Pokud vám ho cestovní kancelář skutečně nabídne, je současně povinna vám sdělit všechny potřebné údaje a cenu. Tuto nabídku nejste povinni přijmout, a pokud ji odmítnete, je cestovní kancelář povinna vyplatit vám veškeré finanční prostředky, které jste za zájezd zaplatili.

Ačkoliv vám cestovní kancelář může navrhnout změnu náležitostí zájezdu, je vaším právem se změnou nesouhlasit a zájezd zrušit bez jakýchkoli storno poplatků. K tomuto účelu je vám cestovní kancelář povinna poskytnout lhůtu pro odstoupení od smlouvy, která nesmí být kratší než pět dnů a zároveň musí skončit před zahájením zájezdu. Cestovní kancelář má dále povinnost vás informovat o důsledcích, které byste nesli, pokud byste se v určené lhůtě nevyjádřili. Typicky by se nevyjádření pokládalo za váš souhlas s navrženou změnou smlouvy. Odstoupíte-li od smlouvy v určené lhůtě, cestovní kancelář má povinnost vám nejpozději do 14 dnů vrátit veškeré přijaté finanční prostředky.

Obdobně bude postupováno v případě, kdy cestovní kancelář nebude schopna splnit zvláštní požadavky, na kterých jste se domluvily a které jsou uvedeny i ve smlouvě nebo potvrzení o zájezdu.

Kde je to upraveno: § 2531 a § 2534 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

3. Lze odstoupit z jiných důvodů?

Od smlouvy o zájezdu můžete před jeho zahájením odstoupit vždy. Pokud ovšem odstoupíte z jiného důvodu, než je porušení smlouvy ze strany cestovní kanceláře, nebo pro podstatné změny některé z hlavních náležitostí smlouvy či kvůli výraznému zvýšení ceny zájezdu z jiných než zákonem stanovených důvodů, nevyhnete se povinnosti uhradit jí odstupné (storno poplatek).

Dalším možným důvodem pro odstoupení od smlouvy o zájezdu bez povinnosti uhradit storno poplatek je situace, kdy v místě zájezdu nastanou nevyhnutelné a mimořádné okolnosti mající zásadní vliv na poskytování služeb zahrnutých v zájezdu např. válečný konflikt, terorismus, přírodní katastrofy, jež znemožňují bezpečně se dopravit do místa určení, jak bylo dohodnuto ve smlouvě o zájezdu.

Informaci o tom, že můžete odstoupit od smlouvy kdykoli před zahájením zájezdu proti zaplacení přiměřeného odstupného za předčasné ukončení závazku ze smlouvy, případně odstupného stanoveného pořadatelem (stornopoplatek), je cestovní kancelář povinna uvést v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě. Jejich konkrétní výše bývá obvykle uvedena v obchodních podmínkách, na které potvrzení či smlouva odkazují. Na vaši žádost by vám měla cestovní kancelář výši stornopoplatků odůvodnit. Pokud jsou storno poplatky ve smlouvě sjednány, jejich výše musí být přiměřená. Zohledňuje se zejména doba mezi odstoupením od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu, dále pak náklady, které za vás již cestovní kancelář nevynaloží a příjmy ze služeb, které vám cestovní kancelář neposkytne a může pro ně najít náhradní využití.

Kde je to upraveno: § 2528 odst. 1 písm. f), § 2533 a § 2535 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

4. Může odstoupit od smlouvy cestovní kancelář?

Cestovní kancelář může odstoupit od smlouvy odstoupit, pouze pokud byl zájezd zrušen nebo jste porušili svou povinnost (např. neuhradíte cenu zájezdu). Pokud jste podstatně porušili smlouvu, nevyhnete se povinnosti uhradit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatek).

Zájezd může být zrušen cestovní kanceláří, pokud nebyl dosažen minimální počet účastníků zájezdu určený ve smlouvě, o čemž vás musí informovat v dostatečném předstihu. Lhůta pro oznámení zrušení zájezdu se odvíjí od délky zájezdu. Cestovní kancelář je tak povinna vás informovat nejpozději 20 dní před zahájením u zájezdu trvající déle než 6 dní, 7 dní před zahájením u zájezdu trvající 2-6 dní a 48 hodin před zahájením u zájezdu trvající méně než 2 dny.

Dále pokud byla cestovní kancelář nucena zájezd zrušit z důvodu nevyhnutelných mimořádných okolnost, například při nepokojích v destinaci či živelných katastrofách. V tomto případě má cestovní kancelář povinnost vás o tomto bezodkladně informovat.

S výjimkou odstoupení od smlouvy pro její porušení zákazníkem máte v těchto případech nárok na navrácení veškerých již uhrazených plateb za zájezd, a to nejpozději do 14 dnů. Právo na náhradu škody vám v těchto případech nenáleží.

Kde je to upraveno: § 2533 § 2536 a § 2536a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena