d) Může mi prodávající vrátit jen část kupní ceny?

V podstatě ano. Prodávající je povinen vám v důsledku odstoupení vrátit veškeré peněžní prostředky, které od vás obdržel. Zároveň však může požadovat náhradu za opotřebení či poškození zboží, které mu vracíte zpět.

Zákon stanoví 14denní lhůtu „na rozmyšlenou“ a dává vám tak možnost prohlédnout a vyzkoušet si zboží. Toto zkoušení by však mělo sloužit pouze k nezbytnému seznámení se s vlastnostmi a funkcemi zboží, a to v podstatě v takovém rozsahu, jako když si jej zkoušíte při koupi v kamenném obchodě. V opačném případě by šlo o používání zboží, při kterém by se jeho hodnota snižovala. I tak můžete od smlouvy odstoupit. Prodávající mívají ve smlouvě či obchodních podmínkách možnost si z vracené částky odečíst poměrnou část kupní ceny odpovídající snížení hodnoty. Proto vám nemusí být vrácena celá kupní cena. Je-li v obchodních podmínkách však uvedena paušální částka, která je po spotřebiteli vyžadována s odůvodněním, že se jedná o náklady na uvedení zboží do původního stavu, vyčištění a podobně, k takovému požadavku se nebude přihlížet, tedy jako by nebyl.

Prodávající naopak není oprávněn snižovat vracenou částku v situaci, kdy využíváte možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů u zboží, které jste obdrželi poškozené.

Důležité je, že během prvních sedmi dnů od konání předváděcí akce od vás prodávající nesmí požadovat úhradu kupní ceny. Pokud tedy v této lhůtě odstoupíte, snížení vracené částky nepřipadá v úvahu.

Kde je to upraveno: § 1812 odst. 2, § 1832 odst. 1 a § 1833 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 20b zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2017 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena