E. Co když zboží nemá deklarované vlastnosti?

Podnikatel má povinnost vás řádně informovat o vlastnostech zboží, které nabízí. Pokud to nesplní, porušuje tím zákon. V případě závažného porušení této povinnosti se podnikatel může dopustit nekalé praktiky, za což mu hrozí přísnější postih. To by nastalo v případě, kdy by nesprávná informace mohla ovlivnit vaše rozhodnutí o tom, zda si věc koupíte. Například kdyby podnikatel uvedl, že věc, kterou nabízí, je z pravé kůže, ale ve skutečnosti by byla zčásti pouze z koženky.

Krom toho, že by mohla být podnikateli v takové situaci uložena pokuta, můžete zakoupené zboží, pokud nemá uváděné vlastnosti, reklamovat. V případě, kdy podnikatel nebude schopen v rámci reklamace dodat zboží odpovídajících vlastností, tak se můžete dožadovat i vrácení peněz.

Spotřebitel má v případě, že se na něm podnikatel dopustil nekalé obchodní praktiky, právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo požádat o přiměřené snížení ceny. Tato práva však nelze využít ve všech případech. Vždy je nutné posoudit jakou povahu a závažnost nekalá praktika prodejce má/měla. Tedy právo a požadavek spotřebitele nesmí být nepřiměřené k povaze dané praktiky podnikatele. 

Kde je to upraveno: § 5, § 5a, §5d, § 24 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 1811 odst. 2 písm. b), i), § 1820 odst. 1 písm. a)  § 2161, § 2169 a § 2171 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena