Česká obchodní inspekce uvádí na webových stránkách www.coi.cz/rizikove informace o internetových stránkách, které považuje za rizikové především z důvodu obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.
Důvodem pro zařazení internetových stránek na seznam rizikových e-shopů je především to, že na webových stránkách nejsou uvedeny žádné kontaktní údaje prodávajícího, není z nich zřejmé, kdo je provozovatelem e-shopu, tedy s kým spotřebitel uzavírá smlouvu a vůči komu může uplatňovat svá práva. Dále mohou být na seznam rizikových e-shopů zařazeny webové stránky, z nichž je jejich provozovatel sice znám, ale jedná se o subjekt se sídlem mimo území Evropské unie a zároveň na těchto internetových stránkách nejsou uvedeny informace vyžadované právními předpisy (např. formou obchodních podmínek), případně obsah obchodních podmínek či jiných uváděných informací hrubě odporuje právním předpisům, či Česká obchodní inspekce registruje vysoký počet stížností, které se takového internetového obchodu týkají.
Zařazení internetových stránek na seznam rizikových e-shopů je pouze doporučením spotřebitelům, aby nákup na internetových stránkách důkladně zvážili. V žádném případě se nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů. Skutečnost, že internetový obchod není na seznam zařazen, neznamená sama o sobě, že nákup je bezpečný.
Vždy věnujte pozornost tomu, kde nakupujete a zda jste si jisti, že se jedná o důvěryhodný internetový obchod.
Obezřetnost na straně spotřebitele je zásadní a nenahraditelná. Před nákupem na internetu berte v úvahu i to, že internetový obchod lze zřídit téměř odkudkoliv na světě během několika okamžiků, často i zcela anonymně. Následující výčet doporučení obsahuje některé základní rady pro výběr důvěryhodného internetového obchodu
- Jedná se o známý internetový obchod?
Vždy je vhodné ověřit si před uskutečněním nákupu zkušenosti ostatních uživatelů. Učinit tak můžete třeba i jen prostým zadáním názvu obchodu do internetového vyhledávače. Pravděpodobně naleznete nezávislé webové služby, které umožňují uživatelům jejich nákup ohodnotit. Pokud žádné uživatelské recenze nenaleznete, případně jsou-li negativní, je třeba zpozornět.
Internetový obchod může mít i známku důvěry. Může se jednat např. o certifikát spotřebitelské nebo profesní asociace. V České republice je to např. certifikát Asociace pro elektronickou komerci. Pravost a platnost certifikátu si ověřte na internetových stránkách organizace, která jej vydala.
- Jaká je historie obchodu na dané doméně?
Specializované internetové stránky umožňují ověřit si vybrané údaje o doménovém jménu internetového obchodu. Webové stránky registrované na doméně .cz lze ověřit na internetové stránce www.nic.cz/whois/, ostatní např. na adrese https://whois.domaintools.com/. Berte nicméně v úvahu, že údaje o vlastníkovi domény v registru nemusí být pravdivé. Pokud zjistíte, že doména byla registrována teprve před krátkou dobou, měli byste zpozornět.
- Kdo je provozovatelem internetového obchodu?
Na internetové stránce důvěryhodného obchodu by vždy měly být snadno dohledatelné informace o jeho provozovateli. V případě českých podnikatelů se bude jednat zejména o název společnosti nebo jméno podnikatele, IČO a adresu sídla nebo místa podnikání. Registraci českého podnikatelského subjektu si lze ověřit v obchodním rejstříku na adrese www.justice.cz nebo živnostenském rejstříku na adrese www.rzp.cz. V případě zahraničních internetových obchodů je vhodné si údaje o registraci podnikatele ověřit v obdobě obchodního rejstříku daného státu. Ne ve všech státech jsou však tyto údaje volně k dispozici. Informace o obchodních rejstřících členských států Evropské unie lze nalézt na adrese https://e-justice.europa.eu.
Pamatujte, že umístění internetové stránky na doméně .cz nebo stránky v českém jazyce automaticky neznamená, že se jedná o obchod provozovaný českým subjektem. Takové internetové stránky mohou být stejně dobře provozovány odkudkoliv ze zahraničí.
- Zamyslete se nad tím, jak se obchodník prezentuje.
Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální? Důvěryhodný dojem rozhodně nebudí e-mailové adresy na bezplatných a anonymních serverech typu yahoo.com, hotmail.com, gmail.com, live.com, seznam.cz apod. Stejně tak, je-li web umístěn na bezplatném hostingovém serveru, není to znak profesionality.
- Jsou ceny nápadně nízké?
Pokud jsou ceny v daném internetovém obchodě nápadně nižší než u konkurence, je třeba si položit otázku, proč tomu tak je. Může tomu tak být i proto, že se jedná o podvodný e-shop, který zboží nedodá, nebo zboží výrazně neodpovídá popisu.
- Publikuje internetový obchod řádné obchodní podmínky?
Obchodní podmínky by měly být snadno dostupné. Ve vlastním zájmu se s nimi seznamte. Ověřte si, zda obchodník řádně informuje např. o právu na odstoupení od smlouvy nebo o odpovědnosti za vady zboží.
- Požaduje internetový obchod platbu předem?
Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Jistě nedáte peníze na ulici neznámému člověku s příslibem, že Vám v budoucnu dodá věc. Na internetu tak však řada uživatelů činí. Platbu předem provádějte jen tehdy, pokud jste si jisti, že jednáte s důvěryhodným dodavatelem. Při platbě systémem Paypal či platební kartou existují nástroje, kterými se lze domoci vrácení peněz, pokud obchodník zboží nedodá. Nevyplatí se však na ně stoprocentně spoléhat. Především údaje o platební kartě je třeba chránit. Zvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union. U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.
- Jaké jsou další znaky internetových podvodů?
Mezi obvyklé znaky podvodu patří např. špatná jazyková úprava nebo další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou (clo, pojištění, přibalení většího počtu kusů výrobku). Nereagujete na nevyžádanou poštu (spam). Z hlediska možného podvodu jsou výrazně rizikové stránky nabízející pornografii nebo nelegální obsah (např. nelegální stahování filmů a hudby). Při zacházení s platební kartou a přístupovými údaji k internetovému bankovnictví se důsledně řiďte bezpečnostními doporučeními své banky.
- Jak se mohu bránit v případě, že jsem již na podvodném e-shopu nakoupil?
Pokud nakoupíte u subjektu, jehož skutečnou totožnost nelze zjistit, je šance na získání peněz zpět bohužel nízká.
Pokud byla platba provedena platební kartou, lze se obrátit na banku, která platební kartu vydala, s žádostí o provedení tzv. chargebacku transakce. Tato možnost existuje, pokud zboží nebo služba nebyly dodány vůbec, nebo výrazně neodpovídají popisu. Chargeback může být proveden na základě pravidel karetních asociací. Spotřebitel nicméně na jeho provedení vůči své bance nemá právní nárok a záleží na vstřícnosti dané banky. Obdobné možnosti poskytuje např. i platební systém Paypal.
- Kde najdu další informace?
Užitečné informace a rady naleznete např. na adrese www.bezpecnyinternet.cz.
Přejeme Vám bezpečné nakupování na internetu.