C. Cestování autobusem

1. Jaká mám práva vůči autobusovému dopravci?

Cestujete-li autobusem, uzavřeli jste s dopravcem smlouvu o přepravě. Podrobnější práva a povinnosti ze smlouvy upravuje vyhláška Ministerstva dopravy o přepravním řádu a smluvní přepravní podmínky daného dopravce, proto by neměly ujít vaší pozornosti. Ve vymezených případech se uplatní také nařízení Evropské unie.

Dle vyhlášky o přepravním řádu může cestující uplatnit především tato práva z přepravní smlouvy:

  • Při neprovedení přepravy z důvodů na straně dopravce má cestující právo na vrácení jízdného.
  • Jestliže z důvodů na straně dopravce dojde zpožděním spoje, který cestující použil pro přepravu, ke ztrátě přípoje v rámci jedné přepravní smlouvy nebo nebyla-li dokončena započatá přeprava cestujícího spojem, jímž jízdu nastoupil, má cestující právo na
    • další přepravu do cílové stanice nejbližším vhodným spojem příslušného dopravce, nebo
    • bezplatnou přepravu do nástupní stanice nejbližším vhodným spojem příslušného dopravce; cestující s jízdenkou pro jednotlivou jízdu má v tomto případě také právo na vrácení zaplaceného jízdného, nebo
    • vrácení jízdného za neprojetý úsek cesty, vzdal-li se cestující s jízdenkou pro jednotlivou jízdu další jízdy a dopravce tuto skutečnost potvrdil.

Evropská regulace práv cestujících v autobusovém dopravě se v praxi uplatňuje zřídka. Většina práv cestujících na evropské úrovni se týká pouze cest delších než 250 km, Česká republika navíc uplatňuje výjimky z některých evropských pravidel pro vnitrostátní dopravu. V plném rozsahu tak evropské nařízení dopadá jen na dálkové mezistátní cesty.

Podle evropského nařízení v případě zpoždění nad 90 minut mají cestující nárok na občerstvení přiměřené době čekání. Pokud bude z důvodu zpoždění nebo zrušení spoje nezbytný nocleh, je dopravce povinen zajistit cestujícím ubytování. Na ubytování nicméně nebudou mít cestující právo při zpoždění či zrušení spoje z důvodu povětrnostních podmínek. V případě zrušení spoje a zpoždění o více než 2 hodiny mají cestující možnost si zvolit mezi přesměrováním na jiný spoj bez dodatečných nákladů a vrácením ceny jízdenky s případnou bezplatnou přepravou do místa odjezdu. Pokud tato volba nebude cestujícím nabídnuta, mají vedle vrácení ceny jízdného nárok na dodatečnou kompenzaci ve výši 50 % ceny jízdného.

Kde je to upraveno: § 2550 a 2553 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 40 odst. 1 vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu, Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 181/2011 ze dne 16. února 2011 o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě

2. Na koho se mohu obrátit?

Pokud mezi Vámi a dopravcem vznikl spor ohledně práv a povinností z přepravní smlouvy, můžete podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (ADR) u ČOI.

PODAT NÁVRH

V případě dopravce z jiného členského státu EU, Norska nebo Islandu se lze obrátit na Evropské spotřebitelské centrum.

Dozor nad dodržováním Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 181/2011 u na území ČR vykonávají krajské úřady a Ministerstvo dopravy.

 

Kde je to upraveno: § 20d, § 20e písm. d) a § 23 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 34 odst. 3 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

2017 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena