Smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby

A. Co je digitální obsah, digitální služba a zboží s digitálními vlastnostmi

Digitální obsah jsou data, která jsou vytvořena a poskytována v digitální podobě např. video soubory, audio soubory, hudební soubory, počítačové programy, aplikace, digitální hry, e-knihy a ostatní elektronické publikace. Poskytovatel vám může digitální obsah zpřístupnit přes internet nebo prostřednictvím fyzického nosiče např. DVD, CD, paměťové karty apod.

Digitální služba (služba digitálního obsahu) je služba, která vám umožňuje vytvářet, zpracovávat nebo uchovávat data v digitální podobě nebo k nim mít přístup, nebo služba, která umožňuje sdílení dat v digitální podobě nahraných nebo vytvořených spotřebitelem či jinými uživateli této služby nebo jakoukoli jinou interakci s těmito daty např. sdílení videa a audio záznamů a jiných souborů, zpracování textu nebo her nabízených v prostředí cloud computingu a sociálních médií apod.

Zbožím s digitálními vlastnostmi jsou veškeré hmotné movité předměty, jež obsahují digitální obsah či digitální službu nebo jsou s digitálním obsahem či digitální službou propojeny, a to takovým způsobem, že by nepřítomnost digitálního obsahu či digitální služby bránila tomu, aby dané zboží plnilo své funkce.

Zboží s digitálními vlastnostmi může být např. chytrý telefon, chytrá pračka s vlastním systémem apod. Aby se jednalo o věc s digitálními vlastnostmi, není ani potřeba, aby zboží bylo doručeno s již předinstalovaným systémem. Stačí i veřejné prohlášení, že určitá věc má digitální vlastnosti, které od něj bude spotřebitel očekávat. Pokud by například bylo v reklamě uvedeno, že chytrá TV obsahuje určitou aplikaci, tato aplikace by měla být součástí kupní smlouvy. To platí bez ohledu na to, zda je digitální obsah nebo digitální služba předem nainstalován ve vlastním zboží, nebo zda je nutné je následně stáhnout do jiného zařízení, a jsou tedy se zbožím pouze propojené.

Chytrý telefon by mohl být například dodáván se standardizovanou předem nainstalovanou aplikací poskytnutou na základě kupní smlouvy, jako je například aplikace budíku nebo fotoaparátu. Pokud si však do chytrého telefonu nainstalujete další aplikaci či hru, kterou si zakoupíte od jiného poskytovatele např. Obchod Play, App Store apod., smlouvu o dodání digitálního obsahu uzavíráte s provozovatelem dané aplikace a je odlišná od smlouvy o prodeji samotného chytrého telefonu. Jiným příkladem by mohly být chytré hodinky. V tomto případě by hodinky samotné byly zbožím s digitálními prvky, které může plnit své funkce pouze s aplikací, která je poskytnuta na základě kupní smlouvy, avšak kterou si musí spotřebitel stáhnout do chytrého telefonu.

Na kupní smlouvu, jejímž předmětem je koupě zboží s digitálními vlastnostmi se však budou vztahovat stejná práva a povinnosti jako při koupi věci bez digitálních vlastností např. obuv, oblečení apod. Níže uvedená pravidla, která mohou být odlišná od klasické koupi věci, se tak vztahují pouze na smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby.

Kde je to upraveno: bod 21 preambule, čl. 2 odst. 1, odst. 2 a odst. 3 Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb; čl. 2 odst. 6 a odst. 7 Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/771 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o prodeji zboží, o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice 2009/22/ES a o zrušení směrnice 1999/44/ES; § 2389g odst. 4 a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

B. O čem mě musí podnikatel informovat?

Vždy, když uzavíráte smlouvu v postavení spotřebitele, je podnikatel povinen vám sdělit informace o sobě (název, IČO, sídlo, telefonní číslo a adresu pro doručování elektronické pošty – má-li ji). 

Dále by měl sdělit údaje o hlavních vlastnostech digitálního obsahu/služby, jako jsou popis, množství (např. počet zpřístupněných hudebních souborů), kvalita (např. rozlišení obrazového souboru), jazyk, verze apod., včetně funkčnosti a technických ochranných opatření (zabezpečení) digitálního obsahu/služby. U digitálního obsahu/služby by měl také informovat, zda je schopný fungovat (kompatibilní) společně s technickým a programovým vybavením (hardware a software), které se obvykle s ním používá nebo schopnost digitálního obsahu/služby fungovat s jiným technickým a programovým vybavením, než u kterého se obvykle používá (interoperabilita) např. schopnost si vyměňovat informace s tímto jiným vybavením a tyto informace používat.

Je-li potřebný návod např. pro jednotlivé kroky nutné pro zpřístupnění digitálního obsahu/služby nebo návod jak provést aktualizace, měl by vám ho podnikatel poskytnout např. na CD, paměťové kartě nebo zaslat emailem apod. Pokud je pro bezvadné fungování digitálního obsahu nezbytné konkrétní technické nebo programové vybavení či síťové připojení pro přístup/užívání digitálního obsahu/služby, je povinen vás na ně jasně a srozumitelně upozornit.

Současně by vás měl podnikatel informovat o celkové ceně, způsobu platby, způsobu dodání včetně času dodání.

V neposlední řadě nesmí chybět informace o existenci práv z vadného plnění, postupu při uplatnění reklamace a s ní spojených práv, včetně lhůty, do kdy je možné reklamaci uplatnit.

Jestliže jste se s podnikatelem dohodli na soustavném poskytování digitálního obsahu/služby (např. poskytování cloudového úložiště po určitou dobu, kterou jste si zaplatili) je nezbytná informace o délce trvání smlouvy, případně jejím automatickém prodlužování a možnostech jejího předčasného ukončení.

Veškeré uvedené informace musí podnikatel poskytnout v českém jazyce. Zákon stanoví, že údaje poskytnuté před uzavřením smlouvy tvoří i obsah samotné smlouvy. Dá se říct, že vše, co je uvedeno na internetových stránkách či v propagačních/informačních materiálech na prodejně podnikatele, je pro něho závazné. Pokud by se údaje na webu či v propagačních/informačních materiálech a v samotné smlouvě rozcházely, platí ten z údajů, který je pro vás příznivější.

Kde je to upraveno: § 9, § 11, § 12, § 13, § 24 odst. 7 písm. f), j), l), m) a § 24 odst. 17 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 1811, § 1812, § 2389d a § 2389e odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

C. Zpřístupnění digitálního obsahu

Smlouvou o poskytování digitálního obsahu/služby se podnikatel zavazuje, že vám zpřístupní digitální obsah nebo službu pro vaši vlastní potřebu a vy jste povinni za toto zpřístupnění zaplatit dohodnutou cenu. Dohodnutou cenou však nemusí být vždy hodnota vyjádřená v penězích. Podnikatel vám může zpřístupnit digitální obsah/službu také výměnou za vaše osobní údaje, pokud je však nezpracovává pouze pro účely poskytnutí digitálního obsahu/služby nebo pouze ke splnění svých zákonných povinností. Například si založíte účet na sociální síti a poskytnete své jméno a adresu elektronické pošty a podnikatel tyto údaje použije pro jiné účely než pro výlučné poskytování digitálního obsahu/služby. Nebo dáte podnikateli souhlas, že může využít vaše osobní údaje, jako jsou fotografie nebo zprávy nahrané vámi, pro marketingové účely.

Digitální obsah/služba by vám měl být zpřístupněn v dohodnuté lhůtě a nebyla-li lhůta dohodnuta, tak bez zbytečného odkladu po uzavření smlouvy, přičemž digitální obsah/služba musí být poskytnut v nejnovější dostupné verzi. Podnikatel by vám měl umožnit digitální obsah využít nebo stáhnout, a to i prostřednictvím technického (fyzického i virtuálního) nástroje, který si k tomu zvolíte.

Způsoby poskytování digitálního obsahu či služby mohou být různé např. přenos na hmotném nosiči (CD, DVD, paměťové karty …), stažení do vašeho zařízení, přenos po internetu, umožnění přístupu k úložným kapacitám digitálního obsahu/služby, přístup k používání sociálních médií apod. Je vhodné si už na začátku stanovit podmínky a lhůty pro poskytnutí digitálního obsahu/služby, jejich dostupnost a přístupnost pro vás.

Zpřístupnění digitálního obsahu může být jednorázové (např. jednorázové stažení filmu, který si následně můžete pouštět pro osobní účely neomezeně) nebo jeho soustavné poskytování (např. poskytování cloudového úložiště po určitou dobu, kterou jste si zaplatili). 

Podnikatel nemůže předem omezit ani vyloučit svou odpovědnost za opožděné zpřístupnění digitálního obsahu či služby.

Kde je to upraveno: bod 24 preambule Směrnice evropského parlamentu a rady (EU) 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb; § 2389a, 2389b, § 2389c odst. 2, § 2389g odst. 2 a § 2389s zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

D. Aktualizace digitálního obsahu či služby

Aktualizace digitálního obsahu/služby spočívají v udržování ujednaných vlastností digitálního obsahu/služby. Aktualizace odstraňují odhalené nedostatky, upravují digitální obsah/službu pro nové softwarové prostředí nebo vylepšují digitální obsah o nové funkcionality či vlastnosti („upgrade“). Rozlišujeme tak aktualizace, které jste si s podnikatelem dohodli, anebo aktualizace nezbytné pro to, aby digitální obsah/služba byl po celou dobu trvání závazku ze smlouvy, funkční. Tyto nezbytné aktualizace je vám podnikatel povinen poskytovat po celou dobu trvání smlouvy.

1. Ujednané aktualizace

Ujednané aktualizace jsou takové, které jste si před či při uzavření smlouvy s podnikatelem dohodli. V takovém případě má podnikatel povinnost tyto ujednané aktualizace poskytovat v určených dohodnutých intervalech. Pokud podnikatel svou povinnost aktualizovat digitální obsah či službu nesplní nebo je aktualizace vadná či neúplná, jedná se o vadu digitálního obsahu/služby a vy máte právo požadovat odstranění vady, slevu nebo odstoupit od smlouvy. Podrobnější informace k právům z vad digitálního obsahu a služeb se dozvíte v kapitole o odpovědnosti podnikatele za vady digitálního obsahu a služby.

Kde je to upraveno: § 2389d odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2. Nezbytné aktualizace

Podnikatel je povinen po celou dobu trvání závazku ze smlouvy zajistit aktualizace alespoň v tom rozsahu, aby byl digitální obsah bez vad po celou dobu, po kterou má být poskytován (nezbytné aktualizace). Tyto nezbytné aktualizace tedy zajistí, aby zpřístupněný digitální obsah/služba byl funkční, bezpečný a bez vad. U jednorázového zpřístupnění digitálního obsahu/služby se aktualizace musí poskytovat po dobu, po kterou ji můžeme rozumně očekávat nejen s ohledem na povahu a účel digitálního obsahu/služby, ale i na příslib či veřejné prohlášení o zvláštních vlastnostech digitálního obsahu/služby učiněné např. v reklamě. Často se tato doba rozumného očekávání bude rovnat době dvou let. Půjde-li však o bezpečnostní aktualizace, lze si představit i delší období.

Podnikatel je povinen vás předem upozornit na novou aktualizaci a nutnost jejího provedení včetně informace o důsledcích jejího neprovedení. Vaší povinností je pak aktualizaci provést v přiměřené době. V opačném případě nebudete mít práva z vad digitálního obsahu/služby. Pokud podnikatel svou povinnost aktualizovat digitální obsah či službu nesplní, aktualizace je vadná či neúplná nebo vás neupozorní na nutnost provést aktualizaci, jedná se o vadu digitálního obsahu/služby a vy máte právo požadovat odstranění vady, slevu nebo odstoupit od smlouvy. Podrobnější informace k právům z vad digitálního obsahu a služeb se dozvíte v kapitole o odpovědnosti podnikatele za vady digitálního obsahu a služby.

Pokud vás však podnikatel před uzavřením smlouvy zvlášť upozorní, že nezbytné aktualizace nebudou poskytovány a vy s tím před uzavřením smlouvy výslovně souhlasíte, nebude mít povinnost tyto nezbytné aktualizace zajistit.

Kde je to upraveno: § 2389d odst. 2 a odst. 3, § 2389f a § 2389s odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

3. Změna digitálního obsahu/služby

Do poslední skupiny aktualizací bychom měli zařadit aktualizace, které neslouží k zajištění bezvadnosti poskytnutého digitálního obsahu/služby, ale mají být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby. Takovéto aktualizace způsobují změny v digitálním obsahu/službě spočívající např. v přidání nových funkcí do aplikace, vylepšení stávajících funkcí nebo i z důvodu nutnosti přizpůsobení digitálního obsahu/služby novému technickému prostředí či zvýšenému počtu jeho uživatelů apod. Podnikatel může takové změny provádět, pouze pokud je máte dohodnuté v původní smlouvě a podnikatel je schopen změny spravedlivě odůvodnit. Změna musí být provedena zdarma a podnikatel vám ji musí včas oznámit.

Podnikatel nemůže předem omezit či vyloučit vaše práva související změnou digitálního obsahu či služby.  

Jak již bylo výše uvedeno, změna by měla být určitým „vylepšením“ daného digitálního obsahu/služby, nicméně se může stát, že tyto úpravy mohou mít nepříznivý dopad na využívání digitálního obsahu/služby či na přístup k nim. Pokud se jedná o změnu, která bude mít pro vás významný negativní dopad, musí vás podnikatel předem upozornit v textové podobě (např. emailem) o povaze změny, čase jejího provedení a poučit vás o vašem právu vypovědět závazek (ukončit smlouvu) nebo si digitální obsah/službu ponechat beze změn.

Vypovědět smlouvu můžete do 30 dnů ode dne, kdy jste byli o změně vyrozuměni nebo od okamžiku, kdy byl digitální obsah změněn, podle toho, co nastane později. Podnikatele pak můžete požádat, aby vám zdarma, v přiměřené době a v běžně používaném strojově čitelném formátu zpřístupnil obsah, který jste do softwaru nahráli, nebo jej v něm vytvořili, např. se může jednat o vytvořené fotografie, texty, které jste si do aplikace nahráli apod. Podnikatel vám však nemusí vyhovět, pokud by byl vámi vytvořený obsah bez jeho softwaru nepoužitelný (např. skin ve hře, který nelze použít v jiné hře) nebo pokud se obsah vztahuje výlučně k vaší činnosti při užívání digitálního obsahu/služby (např. anonymizovaná statistická data). Taktéž vám podnikatel nemusí vyhovět, pokud se vámi vytvořený obsah smísil s jinými daty a může být oddělen jen při vynaložení nepřiměřeného úsilí.

Pokud je podnikatel povinen vám vrátit peníze (např. část zaplacené ceny, která odpovídá době, po kterou digitální obsah/službu už z důvodu výpovědi nevyužijete), měl by tak učinit nejpozději do 14 dnů od výpovědi.  Pokud však vám podnikatel zachová možnost si digitální obsah/službu ponechat v původní podobě bez dodatečných nákladů a vad, právo vypovědět smlouvu mít nebudete. Původní nezměněná verze digitálního obsahu/služby však musí být aktualizována nezbytnými aktualizacemi (není-li dohodnuto jinak), musí být funkční, bez vad apod.

Dojde-li k ukončení smlouvy z důvodu negativní změny digitálního obsahu/služby, nesmíte již digitální obsah/službu dále používat ani jej poskytnout další osobě. Podnikatel vám může zabránit v dalším jeho užívání například tím, že vám digitální obsah či uživatelský účet znepřístupní.  Podnikatel vás taktéž může do 14 dnů od ukončení smlouvy požádat o vrácení hmotného nosiče, který vám byl spolu s digitálním obsahem odevzdán. V takovém případě jste povinni jej podnikateli odevzdat na jeho náklady a bez zbytečného odkladu.

Kde je to upraveno: § 2389n, § 2389o, § 2389p, § 2389q a § 2389s zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

E. Odpovědnost podnikatele za vady digitálního obsahu a služby
1. Za co podnikatel odpovídá?

Podnikatel odpovídá za to, že zpřístupněný digitální obsah či služba jsou po dobu trvání závazku bez vad. Musí vám je zpřístupnit v jejich nejnovější verzi dostupné v době uzavření smlouvy.

Zákon vyžaduje, aby podnikatel při projevu vady za trvání závazku prokázal, že digitální obsah je poskytován bez vad. Je ovšem možné, že vada digitálního obsahu či služby spočívá ve vašem nevhodném hardwaru, softwaru nebo síťovém připojení (digitální prostředí). Pokud podnikatel prokáže, že máte nevyhovující digitální prostředí, které vadu způsobilo, ačkoli vás na jeho potřebu před uzavřením smlouvy jasně a srozumitelně upozornil, pak již nemusí prokazovat bezvadné poskytování digitálního obsahu či služby. Očekává se od vás, že podnikateli poskytnete nezbytnou součinnost, aby mohl ověřit, zda vadu způsobilo vaše digitální prostředí. Toto ověření musí provést takovým způsobem, který vás bude rušit co nejméně (například odesíláním automaticky generovaných hlášení o chybách anebo o internetovém připojení). Pokud i přes upozornění na vaši povinnost součinnosti a důsledky s tím spojené ji odmítnete poskytnout, bude na vás prokázat, že je vadný digitální obsah či služba.

Podnikatel odpovídá zejména za to, že digitální obsah či služba mají předně dohodnuté vlastnosti a odpovídají popisu, ale také že mají vlastnosti obvyklé u digitálního obsahu či služby tohoto druhu, které lze rozumně očekávat i na základě reklamy. Podnikatel odpovídá za to, že digitální obsah či služba budou sloužit nejen ujednanému účelu, ale i účelu, k němuž se obvykle používají. Budou poskytnuty spolu s ujednaným příslušenstvím, návodem k instalaci a použití, a s uživatelskou podporou, a taktéž s příslušenstvím a návodem, které lze rozumně očekávat. V neposlední řadě budou odpovídat zkušební verzi či náhledu, který vám podnikatel poskytl před uzavřením smlouvy. Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad digitálního obsahu či služby.

Podnikatel je odpovědný i za nesprávné propojení digitálního obsahu či služby s vaším digitálním prostředím, které provedl podle smlouvy on sám nebo jiná osoba na jeho odpovědnost. Rovněž odpovídá za propojení, které jste provedli sami podle neúplného či nesprávného návodu, který vám podnikatel poskytl.

O vadu digitálního obsahu či služby, za kterou podnikatel odpovídá, jde i tehdy, pokud podnikatel digitální obsah či službu neaktualizuje, jak bylo dohodnuto, nebo jejich aktualizace je vadná či neúplná. Podnikatel je dále povinen vás předem upozornit na nezbytnou aktualizaci a nutnost jejího provedení včetně informace o důsledcích jejího neprovedení. Je třeba mít na paměti, že samotné provedení aktualizace je na vás. Když ji v přiměřené době neprovedete, nebudete moci úspěšně reklamovat vadu, jež bude důsledkem neprovedené aktualizace. Právo z této vady vám bude i přesto náležet, pokud se vám nedostalo upozornění na danou aktualizaci nebo důsledky spojené s jejím neprovedením. Rovněž vám nemůže jít k tíži, pokud jste postupovali při aktualizaci v souladu s pokyny v návodu, které nebyly úplné či správné.

Při nepřetržitém poskytování digitálního obsahu či služby po určitou dobu by za vadu měly být považovány krátkodobé výpadky, pokud nejsou zanedbatelné a vyskytují se opakovaně.

V případě jednorázového poskytnutí digitálního obsahu či služby se odpovědnost podnikatele vztahuje na vady, které měly v okamžiku jejich zpřístupnění a které se projevily do dvou let od tohoto okamžiku. Zákon konstruuje domněnku, že digitální obsah či služba byly zpřístupněny s vadou, pokud se vada projeví v průběhu jednoho roku od zpřístupnění. Tato doba se prodlužuje o dobu, kdy podnikatel bude vaši oprávněnou reklamaci vyřizovat. I u jednorázového digitálního obsahu či služby musí podnikatel zabezpečit nezbytné aktualizace, a to po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat zejména s ohledem na jejich druh a účel.

Nic z uvedeného neplatí pro digitální obsah či službu, které jsou obsaženy ve zboží s digitálními vlastnostmi (například operační systém v telefonu či notebooku) nebo s ním jinak propojeny (aplikace v telefonu k chytrým hodinkám). Za jejich vady odpovídá prodávající daného zboží.

Podnikatel vás musí informovat o rozsahu své odpovědnosti za vady včetně případů, kdy jeho odpovědnost není dána.

Kde je to upraveno: § 1811 odst. 2 písm. f), § 2389c, § 2389d, § 2389e, § 2389f, § 2389g odst. 4, §2389i, § 2389j, § 2389k a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

2. Na co nezapomenout při uplatnění reklamace?

Reklamaci uplatněte u podnikatele, který vám digitální obsah či službu poskytuje, protože ten je vaším smluvním partnerem, který odpovídá za bezvadnost digitálního obsahu či služby od jejich zpřístupnění buď po dobu trvání smluvního závazku (u nepřetržitě poskytovaného) nebo po dobu dvou let (u jednorázového).

Od této situace je třeba odlišit případy, kdy digitální obsah či služba jsou obsaženy ve zboží s digitálními vlastnostmi (například operační systém v telefonu či notebooku) nebo s ním jinak propojeny (aplikace v telefonu k chytrým hodinkám). Jejich vady je nutné vytknout a reklamovat u prodávajícího daného zboží.

Podnikatel je povinen reklamaci přijmout a potvrdit její uplatnění. Především potvrzuje, kdy jste reklamaci uplatnili, jakou vadu vytýkáte a jaký způsob vyřízení reklamace žádáte.

Kontaktní údaj na vás je novou povinnou náležitostí, kterou musí podnikatel vyžadovat. Je totiž vaším právem být o vyřízení reklamace informován, proto neváhejte podnikateli za tímto účelem sdělit své telefonní číslo nebo e-mailovou adresu. Až poskytnutím informace o vyřízení reklamace podnikatel splní svoji zákonnou povinnost ji vyřídit.

V potvrzení nesmí chybět přesné označení poskytovaného digitálního obsahu či služby a popis vady, se kterou se potýkáte. Vaším úkolem není podnikateli sdělit, čím je vada způsobena. To musí zjistit on. Úplně stačí, popíšete-li, jak se vada při používání projevuje. A teď to nejdůležitější, na co nesmíte zapomenout. Reklamace není nic jiného než uplatnění práva z vady. Je tedy nutné si toto právo zvolit. Pokud by v potvrzení chyběly některé povinné údaje, bude to k tíži podnikatele, který vás měl v rámci své informační povinnosti na vše podstatné upozornit.

Pokud od vás podnikatel reklamaci nepřijme nebo nevydá potvrzení, porušuje tím zákon.

Podnikatel vás musí řádně informovat o tom, kde a jak můžete reklamaci uplatnit.

Kde je to upraveno: § 2389c odst. 1, § 2389f odst. 2, § 2389g odst. 4 a § 2389k odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13, § 19 odst. 1, 2 a 5 a § 24 odst. 7 písm. m), x) a y) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

3. Lhůta k vyřízení reklamace

Vyřizování reklamace nesmí bez dohody s vámi trvat déle než dobu přiměřenou s ohledem na povahu digitálního obsahu či služby a na účel, pro nějž jste je požadovali.

Tato lhůta se použije i na digitální obsah poskytnutý na fyzickém nosiči. A běží od uplatnění reklamace. I když je podnikatel povinen její přijetí potvrdit, je vhodné si při uplatnění reklamace e-mailem zajistit potvrzení jeho doručení či přečtení.

Pokud marně uplyne přiměřená lhůta k odstranění vady, znamená to pro vás, že již nemusíte čekat, jestli ji podnikatel odstraní, ale můžete od smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby odstoupit nebo můžete požadovat přiměřenou slevu.

Reklamace je nevyřízená nejen v případě, kdy se nepodaří vadu včas odstranit, ale také, když vás podnikatel v přiměřené lhůtě nevyrozumí o tom, že reklamace je vyřízená. 

Kde je to upraveno: § 13, § 19 odst. 3 a 4 § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 570 odst. 1, § 2389l odst. 2 a § 2389m odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

4. Práva z vad digitálního obsahu či služby?

Podnikatel odpovídá zejména za to, že digitální obsah či služba mají předně dohodnuté vlastnosti a odpovídají popisu, ale také že mají vlastnosti obvyklé u digitálního obsahu či služby tohoto druhu, které lze rozumně očekávat i na základě reklamy. Podnikatel odpovídá za to, že digitální obsah či služba budou sloužit nejen ujednanému účelu, ale i účelu, k němuž se obvykle používají. Budou poskytnuty spolu s ujednaným příslušenstvím, návodem k instalaci a použití, a s uživatelskou podporou, a taktéž s příslušenstvím a návodem, které lze rozumně očekávat. V neposlední řadě budou odpovídat zkušební verzi či náhledu, který vám podnikatel poskytl před uzavřením smlouvy. Nesplnění uvedené odpovědnosti vám zakládá práva z vad digitálního obsahu či služby.

Právo z vady vám zakládá taková vada, která se u soustavně poskytovaného digitálního obsahu či služby projeví nebo vyskytne za trvání závazku, kdežto u jednorázově poskytnutého vada, která se na digitálním obsahu projeví v době dvou let od zpřístupnění. Vadu je třeba vytknout podnikateli a současně uplatnit právo z ní (reklamovat).

V zákoně se sice dočtete, že vadu máte vytknout bez zbytečného odkladu poté, kdy jste ji mohli při dostatečné péči zjistit, avšak zákon současně dodává, že vám právo z této opožděně nahlášené vady přesto náleží a soud by vám ho přiznal. 

Vada se nejdříve odstraňuje, aby digitální obsah či služba byly v souladu se smlouvou. Proto v prvé řadě máte právo na její odstranění, ledaže by to nebylo možné, nebo by to bylo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by digitální obsah či služba měly bez vady. Podnikatel musí vadu odstranit v přiměřené době tak, aby vám tím nezpůsobil značné obtíže.

Pokud by podnikatel porušil smlouvu vadným plněním podstatným způsobem, můžete rovnou odstoupit, aniž by se přistupovalo k odstranění vady. Bude na vás prokázat závažnost vady odůvodňující okamžité odstoupení.

Právo na odstoupení od smlouvy nebo právo na přiměřenou slevu přichází v úvahu teprve tehdy, když podnikatel vadu neodstranil v přiměřené době a bez značných obtíží pro vás, příp. je zřejmé že ji za těchto podmínek neodstraní. Finanční nároky lze požadovat také, pokud se vada projeví i po jejím předchozím odstranění.

Přiměřenou slevu však z povahy věci žádat nemůžete, pokud jste digitální obsah či službu nehradili v penězích, ale poskytnutím vašich osobních údajů podnikateli pro jejich zpracování nad rámec nutný pro plnění jeho smluvních a zákonných povinností.

Limitem práva na odstoupení je význam vady. Pokud je nevýznamná, pak vám toto právo nenáleží. Zákon konstruuje domněnku, že vada není nevýznamná, dokud podnikatel neprokáže opak. Toto pravidlo se však neuplatní a odstoupit můžete, i když je nesoulad se smlouvou nevýznamný, v případě, že odměna za digitální obsah či službu spočívala pouze v poskytnutí vašich osobních údajů podnikateli pro jejich zpracování nad rámec nutný pro plnění jeho smluvních a zákonných povinností.

Podnikatel vás musí o vašich právech z vad digitálního obsahu či služby řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 2389c odst. 1, § 2389f odst. 2, § 2389g odst. 2, § 2389i, § 2389k, § 2389l, § 2389m a § 2389t zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

5. Může podnikatel svoji odpovědnost za vady omezit?

Zásadně ne, jelikož pro digitální obsah či službu je zákonem stanovena odpovědnost jejich poskytovatele za bezvadnost, která má přesně stanovený obsah. Je zakázáno ji předem jakkoli omezit nebo úplně vyloučit. K takovým ustanovením obchodních podmínek či reklamačních řádů se nepřihlíží.

Výjimku představuje možnost podnikatele zprostit se povinnosti zajistit nezbytné aktualizace tím, že vás při uzavírání smlouvy zvlášť upozorní na to, že nebudou poskytovány, a výslovně to odsouhlasíte.

Nejenže podnikatel nemůže předem omezit svou odpovědnost za vady, ale nemůže omezit předem ani svou odpovědnost za opožděné zpřístupnění digitálního obsahu či služby anebo jejich změnu, natož je vyloučit.

Podnikatel vás o zákonném rozsahu své odpovědnosti z vad digitálního obsahu či služby musí řádně informovat.

Kde je to upraveno: § 1814 odst. 1 písm. a), § 1815, § 2389s zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 7, § 13 a § 24 odst. 7 písm. d) a m) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

F. Odstoupení od smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby
1. Odstoupení od smlouvy z důvodu neposkytnutí digitálního obsahu či služby

Od smlouvy lze odstoupit, pokud vám poskytovatel digitální obsah či službu nezpřístupní bezodkladně poté, co jej vyzvete k jejímu zpřístupnění, nebo nedodrží lhůtu pro zpřístupnění, kterou jste si dodatečně dohodli.

Taktéž máte právo od smlouvy odstoupit v případě, kdy sám poskytovatel sdělí či je to z okolností zjevné, že vám digitální obsah/službu neposkytne. V takovém případě můžete od smlouvy odstoupit bez dodatečné lhůty.

Právo na odstoupení od smlouvy bez dodatečné lhůty máte také v případě, že jste se již při uzavření smlouvy s poskytovatelem dohodli, že je pro vás nezbytné, aby vám digitální obsah/službu poskytl v určený čas a on ho nedodrží.

Kde je to upraveno: § 2389h zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

2. Odstoupení od smlouvy z důvodu vad digitálního obsahu či služby

Odstoupit od smlouvy je možné, pokud je poskytnutý digitální obsah/služba vadný a poskytovatel vadu neodstraní nebo uvede (či je to zjevné z okolností), že ji není schopen v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro vás odstranit.

Odstoupit od smlouvy lze také, pokud se vada projeví i po jejím předchozím odstranění či jde o závažnější podstatnou vadu (vada je podstatným porušením smlouvy), kterou např. nebude možné odstranit. To však neplatí v případech, kdy je vada digitálního obsahu/služby nevýznamná.

Kde je to upraveno: § 2389m zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

3. Odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů
a) Kdy mohu od smlouvy odstoupit?

Pokud dochází k uzavření smlouvy přes internet, máte právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. Nesmí se však jednat o situaci, kdy je to zákonem vyloučeno.

Pokud je vám digitální obsah dodáván na hmotném nosiči např. CD, DVD apod. lhůta končí uplynutím 14 dnů od převzetí zboží. Odstoupit od smlouvy je však možné i předtím, než si zboží převezmete. Nezáleží na tom, zda si zboží vyzvedáváte osobně na výdejně e-shopu, klíčové totiž je, že k uzavření smlouvy došlo přes internet. V žádném případě podnikatel nesmí spojit toto právo s jakoukoli sankcí.

Pokud se jedná o smlouvu o poskytnutí digitálního obsahu/služby, který není dodán na hmotném nosiči, lhůta končí uplynutím 14 dnů od uzavření smlouvy.

Prodávající je povinen vás informovat o právu na odstoupení od smlouvy a poskytnout vám vzorový formulář, který vám odstoupení usnadní. V opačném případě se může lhůta pro odstoupení prodloužit až na rok a 14 dní.

Kde je to upraveno: § 1818, § 1820 odst. 1 písm. i) a § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

b) V jakých případech nemohu od smlouvy odstoupit?

Zákon stanoví výjimky, kdy není možné od smlouvy ve lhůtě 14 dnů odstoupit, ani když se jedná o smlouvu uzavřenou přes internet.

Pokud vám podnikatel na základě vašeho výslovného souhlasu zpřístupní digitální obsah/službu ihned, nebudete mít v takovém případě právo od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů.

Když si přes internet objednáte zvukovou nebo obrazovou nahrávku či počítačový program na tzv. hmotném nosiči (CD, DVD, USB flash disk a podobně), můžete uplatnit právo na odstoupení od smlouvy pouze do chvíle, než zboží vyjmete ze zapečetěného obalu.

Odstoupit od smlouvy dále nejde, jestliže byl digitální obsah/služba zhotoven podle vašich požadavků nebo přizpůsoben vašim osobním potřebám.

Kde je to upraveno: § 1837 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

4. Co se děje po odstoupení od smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby?

V případě, že dojde k odstoupení od smlouvy, podnikatele můžete požádat, aby vám zdarma, v přiměřené době a v běžně používaném strojově čitelném formátu zpřístupnil obsah, který jste do softwaru nahráli, nebo jej v něm vytvořili, např. se může jednat o vytvořené fotografie, texty, které jste si do aplikace nahráli apod. Podnikatel vám však nemusí vyhovět, pokud by byl vámi vytvořený obsah bez jeho softwaru nepoužitelný (např. skin ve hře, který nelze použít v jiné hře) nebo pokud se obsah vztahuje výlučně k vaší činnosti při užívání digitálního obsahu/služby (např. anonymizovaná statistická data). Taktéž vám podnikatel nemusí vyhovět, pokud se vámi vytvořený obsah smísil s jinými daty a může být oddělen jen při vynaložení nepřiměřeného úsilí.

Pokud je podnikatel povinen vám vrátit peníze (např. část zaplacené ceny, která odpovídá době, po kterou digitální obsah/službu už z důvodu odstoupení od smlouvy nevyužijete), měl by tak učinit nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Po odstoupení od smlouvy nesmíte již digitální obsah/službu dále používat ani jej poskytnout další osobě. Podnikatel vám může zabránit v dalším jeho užívání například tím, že vám digitální obsah či uživatelský účet znepřístupní. Podnikatel vás taktéž může do 14 dnů od ukončení smlouvy požádat o vrácení hmotného nosiče, který vám byl spolu s digitálním obsahem odevzdán. V takovém případě jste povinni jej podnikateli odevzdat bez zbytečného odkladu a na jeho náklady.

Co se týče vašich osobních údajů, podnikatel musí dodržovat povinnosti dle GDPR.

Kde je to upraveno: § 2389n, § 2389o, § 2389p a § 2389q zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

G. Na koho se mohu obrátit?

Dozor nad dodržováním informační povinnosti o vlastnostech poskytovaného digitálního obsahu či služby a o jejich ceně, o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) a dalších povinností podnikatelů vykonává ČOI. V případě zjištěného porušení uvedených povinností můžete podat podnět k prošetření. Ten vám ovšem nemůže pomoci vyřešit váš spor s podnikatelem.

Pokud mezi vámi a podnikatelem vznikl spor ohledně práv a povinností ze  smlouvy o poskytování digitálního obsahu či služby, můžete podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (ADR) u ČOI.

PODAT NÁVRH

Kde je to upraveno: § 20d, § 20e písm. d) a § 23 odst. 1 a 2 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád

2024 © Česká obchodní inspekce, Všechna práva vyhrazena